keywanta

keywanta

keywanta

keywanta

بررسی موانع بهره گیری از تکنولوژی آموزشی در فرایند تدریس و یادگیری

اهمیت و ضرورت تحقیق

تکنولوژی آموزشی برای گسترش آموزش و پرورش و آموزش عالی نقش بسیار مؤثر، کارساز و انکارناپذیری دارد.با گسترش تکنولوژی و وسایل کمک آموزشی از جمله تلویزیون، ویدئو، میکروسکوپ ساده و الکتریکی و ایستگاههای آموزش فیزیک و وسایل آزمایشگاهی در مدرسه و دانشگاه ، امکان آموزش دانش آموز و دانشجو را می توان بسیار بالا برد.

به عبارت دیگر ، بدون بهرهگیری از این ابزارها و امکانات آموزشی ، رشد و توسعه با معیارهایی که اکنون در جهان مطرح است ناممکن خواهد بود و این سؤال مطرح می شود که آیا می توان دانش آموزان را فقط با کتاب و معلم یعنی تنها از راه تئوری آموزش داد.

در شرح تکنولوژی آموزشی می توان گفت وقتی قرار است دانش و تکنیک بار دیگر جهان را متحول کند، ما که خود را در راه تئسعه می دانیم و مدام از ضرورت تحقیق هدفهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن داد سخن می دهیم چگونه می توانیم نقش تکنولوژی آموزشی را در تحول نظام آموزشی نادیده بگیریم و هم ابعاد و مفاهیم آن را بشناسیم . از طرفی نتایج به دست آمده از پژوهش های علمی نشان می دهد که دستاوردهای آموزشی از نظر زمانی دچار عقب ماندگی روز افزونی است و یگانه راه حل موجود توسعه هم جانب آموزش و پرورش است ، و در این راستا همگام با تغییر نیازهای آموزشی و اجتماعی فراگیران و رشد سریع جامعه، باید برنامه ها ، روشها و وسایل آموزشی نیز دگرگون می شوند ولی متأسفانه نظام آموزشی، مطابق با این تغییر و نیازهای متعدد آموزشی فراگیران پیش نمی رود.

تجربة شخصی در مدارس بیانگر این واقعیت است که اکثر معلمان نمی توانند و نمی خواهخند در فرایند تدریس به گونه ای سیستماتیک و از روی برنامه های از قبل تعیین شده بر خورد نمایند، به بیان روشن آنها تقریباَ در هر درسی و در هر کلاسی به ارائة مطالب و اطلاعات آن هم به روش سخنرانی و با استفاده از حداکثر گچ و تخته کلاس می پردازند در یک بررسی ساده در سال

 ۷۸-۷۷ از تعداد ۲۷ مدرسة راهنمایی در شهر تهران که مورد بازدید قرار گرفتند، مشخص شد که در ۱۹ مدرسه مورد بازدید و سایلی از قبیل اورهد، پروژکتور، اسلاید، فیلم استریپ موجود بوده، ولی از حدود ۷ سال پیش به این سو به جز در موارد محدود عملاَ مورد استفاده قرار نگرفته اند در حالی که تکنولوژی آموزشی می تواند بازده آموزش را از لحاظ کمی و کیفی افزایش دهد و به آموزگار کمک کند تا از وقت محدود خود که در اختیار دارد حداکثر بهره را ببرد مثلاَ: به کارگیری اصول تکنولوژی در یکی از مراکز آموزشی توانسته است زمان لازم آموزش افراد را ۲۸% کاهش دهد، و در مجموع چیزی در حدود کل وقت لازم برای آموزش ۲۳۵ نفر از افراد یک لشگر صرفه جویی کند.(پازوکی ۱۳۷۱)

فهرست مطالب

فصل اول:(بیان مسأله و طرح پژوهش)
مقدمه
بیان مسأله
اهداف تحقیق
اهمیت و ضرورت تحقیق
سؤالات ویژۀ تحقیق
تعریف عملیاتی واژه ها
فصل دوم : « پیشینه و ادبیات تحقیق»
دلایل مقاومت معلمان در برابر تکنولوژی آموزشی
گذری بر تحقیقات صورت گرفته
ادبیات تحقیق
تاریخچة تکنولوژی آموزشی در جهان
تاریخچة تکنولوژی آموزشی در ایران
طراحی منظم آموزشی
تعریف طراحی منظم آموزشی
جایگاه طراحی آموزشی
الگوی طراحی منظم آموزشی
مواد و وسایل کمک آموزشی
نقش مواد و وسایل آموزشی در تدریس و یادگیری
تکنولوژیست آموزشی کیست و چه می کند
وظایف عمومی تکنولوژیست آموزشی از نظر میچل
زمینه هایی که تکنولوژیست های آموزشی در آن فعالیت می کنند
ادبیات تحقیق
تاریخچه تکنولوژی آموزشی درجهان۱
طراحی منظم آموزشی:
موادووسایل کمک آموزشی
نقش موادووسایل آموزشی در تدریس ویادگیری
تکنولوژیست آموزشی کیست وچه می کند؟
فصل سوم : ( متدلوژی یا روش اجرا )
مقدمه
نوع تحقیق
جامعه آماری
نمونه آماری
ابزار گرد آوری اطلاعات
روش آماری جهت تحلیل داده ها.
روش انجام آزمون
فصل چهارم :(تجزیه وتحلیل یافته های پژوهش)
مقدمه
الف: (تجزیه وتحلیل توصیفی داده ها)
ب:(تجزیه وتحلیل سوالات ویژه تحقیق)
جدول(۲-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از چارت، پوستر، نموداربر حسب جنس
جدول(۳-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از تابلوگچی، تابلوالکتریکی برحسب جنس
جدول(۴-۴)توزیع فراوانی میزان استفاده از انواع نقشه، مسطح، دیواری، برجسته، مصور، اطلس ها بر حسب جنس
جدول(۵-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده ازکاریکاتور، عکس، تصویر بر حسب جنس
جدول(۶-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از فیلم، استریپ، اسلاید، منظره نما، فیلم، CDتصویری بر حسب جنس
جدول(۷-۴ )توزیع فراوانی میزان استفاده از مدل، ماکت، نمونه بر حسب جنس
جدول(۸-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از ماشین حساب، ماشین آلات برنامه ای، کامپیوتر بر حسب جنس
جدول(۹-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از کتاب، نشریات ادواری و بروشور بر حسب میزان تحصیلات
جدول(۱۰-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از چارت، پوستر، نموداربر حسب میزان تحصیلاتجدول(۱۱-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از تابلوگچی، تابلوالکتریکی برحسب میزان تحصیلاتجدول(۱۲-۴)توزیع فراوانی میزان استفاده از انواع نقشه، مسطح، دیواری، برجسته، مصور، اطلس ها
بر حسب میزان تحصیلاتجدول(۱۳-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده ازکاریکاتور، عکس، تصویر بر حسب میزان تحصیلات
جدول(۱۴-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از فیلم، استریپ، اسلاید، منظره نما، فیلم، CDتصویری بر حسب میزان تحصیلات
جدول(۱۵-۴ )توزیع فراوانی میزان استفاده از مدل، ماکت، نمونه بر حسب میزان تحصیلات
جدول(۱۶-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از ماشین حساب، ماشین آلات برنامه ای، کامپیوتر بر حسب میزان تحصیلات
نمودار(۱-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از کتاب، نشریات ادواری و بروشور بر حسب جنس
نمودار(۲-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از چارت، پوستر، نموداربر حسب جنس
نمودار(۳-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از تابلوگچی، تابلوالکتریکی برحسب جنس
نمودار(۴-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از انواع نقشه، مسطح، دیواری، برجسته، مصور، اطلس بر حسب جنس
نمودار(۵-۴)جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده ازکاریکاتور، عکس، تصویر بر حسب جنس
نمودار(۶-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از فیلم، استریپ، اسلاید، منظره نما، فیلم، CDتصویری بر حسب جنس
نمودار(۷-۴ )جمع درصدتوزیع فراوانی میزان استفاده از مدل، ماکت، نمونه بر حسب جنس
نمودار(۸-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از ماشین حساب، ماشین آلات برنامه ای، کامپیوتر بر حسب جنس
نمودار(۹-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از کتاب، نشریات ادواری و بروشور بر حسب میزان تحصیلات
نمودار(۱۰-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از چارت، پوستر، نموداربر حسب میزان تحصیلات
نمودار(۱۱-۴) توزیع فراوانی میزان استفاده از تابلوگچی، تابلوالکتریکی برحسب میزان تحصیلات
نمودار(۱۲-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از انواع نقشه، مسطح، دیواری، برجسته، مصور، اطلس هابر حسب میزان تحصیلات
نمودار(۱۳-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده ازکاریکاتور، عکس، تصویر بر حسب میزان تحصیلات
نمودار(۱۴-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از فیلم، استریپ، اسلاید، منظره نما، فیلم، CDتصویری بر حسب میزان تحصیلات
نمودار(۱۵-۴ ) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از مدل، ماکت، نمونه بر حسب میزان تحصیلات
نمودار(۱۶-۴) جمع درصد توزیع فراوانی میزان استفاده از ماشین حساب، ماشین آلات برنامه ای، کامپیوتر بر حسب میزان تحصیلات
جدول (۱۷-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه بر حسب تأثیر عوامل مختلف بر بهره گیری از تکنولوژی آموزشی
نمودار(۱۷-۴) بی علاقگی معلمان در به کارگیری وسایل کمک آموزشی
نمودار(۱۸-۴) فقدان کلاسهای ضمن خدمت مفید برای آشنایی معلمان با تکنولوژی جدید
نمودار(۱۹-۴) شیوه امتحانات و ارزشیابی درسی دانش آموزان که تاکید بر محفوظات دارد
نمودار(۲۰-۴) بودجه تخصیصی آموزش و پرورش برای تهیه وسایل کمک آموزشی که در اختیار مدیران قرار دارد
نمودار(۲۱-۴) عدم آگاهی معلم از نقش رسانه ها در فرایند تدریس
نمودار(۲۲-۴)عدم همکاری مدیر مدرسه در خصوص استفاده از رسانه ها و وسایل کمک آموزشی
نمودار(۲۳-۴)عدم همکاری راهنمایان تعلیماتی
نمودار(۲۴-۴) عدم دسترسی معلمان به رسانه ها و کمبود وسایل کمک آموزشی
نمودار(۲۵-۴) بی توجهی دست اندر کاران مدارس به تشویق، ترغیب معلمان در استفاده از رسانه ها و وسلیل کمک آموزشی در آموزش
نمودار(۲۶-۴) شیوه ارزشیابی نادرست از عملکرد معلمان
نمودار(۲۷-۴) نبود نظارت مسئولان در استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی
نمودار(۲۸-۴) کمبود مدیران متخصص در رابطه با هدایت معلمان به استفاده از رسانه ها
نمودار(۲۹-۴) کمبود وقت برای تدریس کتب درسی
نمودار(۳۰-۴)تأکید مدیر مدرسه بر نظم سنتی در کلاسها
فصل پنجم:
محدودیتهای تحقیق
پیشنهادهای مبتنی بر یافته های تحقیق
پیشنهادهای محقق
خلاصه پژوهش
مهمترین یافته های تحقیق
فهرست منابع
ضمائم و پیوستها
- معرفی نامه اداره کل آموزش و پرورش استان تهران
- نمونه پرسش نامه
نتایج آزمون مجذور کای برای پاسخ های نمونه آماری

منابع

  1. والتر، ای ویتیچ ، چارلز اف شولر، تکنولوژی آمکوزشی(ماهیت و کاربرد) ترجمه ایرج اعتماد شیراز، رهگشا، ۱۳۷۳ص۹
  2. فردانش هاشم، مبانی نظری تکنولوژی آموزشی، تهران، سمت، ۱۳۷۳
  3. علی آبادی خدیجه، مقدمات تکنولوژی آموزشی، تهران، پیام نور، ۱۳۷۵
  4. پازوکی ایرج، سلسله مباحثی در تکنولوژی و تکنولوژی آموزشی، تهران، انیس، ۱۳۷۰
  5. احدیان محمد، مقدمات تکنولوژی آموزشی، تهران، آییژ، ۱۳۷۸
  6. امیر شعبانی عباس، سلسله مباحثی در تکنولوژی و تکنولوژی آموزشی، تهران، انیس،۱۳۷۱
  7. مجدفر مرتضی، سلسله مباحثی در تکنولوژی و تکنولوژی آموزشی، تهران، انیس،۱۳۷۶

 

دانلود فایل

پایان نامه بررسی مقایسه ای خصیصه سلطه گری و سلطه پذیری در زنان شاغل و غیر شاغل

فایده و اهمیت و هدف پژوهش

اصطلاحات سلطه گری و سلطه پذیری کلماتی نیستند که ما بخواهیم به سادگی از آنها عبور کنیم . آنها همواره دو روی سکه هستند . به همان نسبت که ما در قدیم هیتلر ، ناپلئون ، نادر شاه و رضاخان را داشته ایم ، که با اعمال خشونت سعی در جلب و اطاعت و زورگویی به زیردستان بوده اند . امروزه نیز در قالب ها و به اشکال دیگری این مفاهیم را در زندگی روزمرة خود داریم .

ولی آنقدر گرفتار و دچار مشغله فکری هستیم که وجود آنها را به شرایط زمان و موقعیت مکانی ربط می دهیم . یا اینکه به سادگی از کنار آنها می گذریم.

فهرست مطالب

عنوان

فصل اول: طرح تحقیق

۱ـ مقدمه

۲ـ موضوع پژوهش

۳ـ فایده و اهمیت و هدف پژوهش

۴ـ فرضیه پژوهش

۵ـ هدف و فایده تحقیق

۶ـ تعاریف عملیاتی

فصل دوم:

۱ـ مقدمه

۲ـ پیشینه تحقیق

                    ۱ـ بخش اول :

                      سلطه گر کیست؟ سلطه پذیر کیست؟

                    سلطه گری و سلطه پذیری از دیدگاه روان تحلیلی

                       //               //               // فروید

                        //               //               // یونگ

                        //              //                // اریک فروم

                       //                //              // راسل

                       //                //              // آدلر

                        //               //              //  هورنای

                        //                //              // ملانی کلاین

                     سلطه گری و سلطه پذیری از دیدگاه آیسنگ

                           //                //          //  مانس اشپربر

                   بخش دوم :

                   همرنگی و همنوایی اجتماعی و نقش آن در سلطه گری و سلطه

                   پذیری

                   متابعت و فرمانبرداری و نقش آنی

                  متابعت

                  همانند سازی

                  درونی کردن

                 توالی دام گستری

                 محظوری اخلاقی موفقیت

                قدرت و ایدئولوژی قدرت تسلط

 فصل سوم:

۱ـ روش و ابزار تحقیق

۲ـ جامعه آماری

۳ـ نمونه آماری

۴ـ ابزار (پرسشنامه)

فصل چهارم:

۱ـ روش تجزیه و تحلیل داده ها

۲ـ محدودیت های پژوهش

۳ـ پیشنهادات

۴ـ فهرست منابع

فهرست منابع

۱ـ ارونسون ، الیوت ، روان شناس اجتماعی ، ترجه دکتر حسین شکر شکن ، انتشارات رشد ۱۳۶۸

۲ـ از کمپ ، استوارت ،‌روان شناس اجتماعی کاربردی ، فرهاد ماهر ،‌انتشارات آستان قدس ، ۱۳۶۹

۳ـ استوار آنتونی ، نسل کشی و انگیزه ویرانگری در استان ، ترجمه پروین بلورچی نشر روایت ، ۱۳۷۳

۴ـ اشپر بر ، مانس نقد و تحلیل جباریت ترجمه کریم قصیم انتشارات دماند ، ۱۳۶۳

۵ـ انکینسون ، هیلگارد ، زمینه روان شناسی ترجمه محمد نقی براهنی و دیگران انتشارات رشد ، ۱۳۷۲

۶ـ پروین لارنس ای ، روان شناسی شخصیت (نظریه تحقیق) ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدیور انتشارات رسا ، ۱۳۷۴

۷ـ دلاور ، علی روشهای آماری در روان شناسی و علوم تربیتی ، انتشارات دانشگاه پیام نور ، ۱۳۷۶

 

پایان نامه بررسی مقایسة هوش و هیجان کودکان عادی و کودکان کار و خیابان

خلاصه پژوهش

پژوهش فوق بررسی مقایسه ای هوش هیجانی کودکان کار و خیابان و کودکان عادی شهر تهران که سن آنها بین ۱۰ تا ۱۵ سال است و به صورت در دسترس مورد سنجش قرار گرفته اند. محقق در این پژوهش با توجه به الگوی مایرو سالوری (۱۹۹۰) مصاحبه‌ای را به صورت ساخت وار و باز پاسخ طراحی کرده که شامل پنج حیطه بود (خودانگیزی، خودآگاهی ادارة هیجانها هم حسی و تنظیم روابط). برای تجزیه و تحلیل از روش مانوتینی یو که روش های ناپاراستریک است استفاده شده و چون روش متقنی برای جمع نمرات کسب شده یافته نشد نمرات دو گروه در پنج حیطه با هم مقایسه شد. و در آخر تفاوت معناداری بین هوش هیجانی کودکان عادی و کودکان کار و خیابان دیده نشد.

هدف پژوهش:

یکی از بزرگ ترین چالشهای بشری توسعه روابط معنی دار و رضایت در زندگی است. مادامی که فرد به نیازهای هیجانی خود و دیگران توجهی نکند. ارتباط موثری با افراد نخواهد داشت. اگر فردی درک هیجانی خوبی داشته باشد. می تواند از تغییرات روحیه و درک احساسها بهره میبرد و از چنین درکی برای اداره کردن و کنار آمدن با هیجانها استفاده کند. (پتن به نقل از اعتصامی ۸۲)

با توجه به اهمیت و تأثر وش هیجانی در زندگی و پیشرفت افراد. در این تحقیق بر آن شدیم تا هوش هیجانی را در کودکان کار و خیابان و کودکان عادی مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم.

فهرست مطالب

خلاصه پژوهش        ۵

فصل اول  ۶

فرضیه پژوهش        ۶

تعریف نظری متغیرهای پژوهشی: ۷

کودک خیابانی         ۷

هوش هیجانی         ۷

کودک عادی:          ۸

هدف پژوهش:         ۸

اهمیت موضوع پژوهش            ۱۰

فـصل دوم ۱۱

پیشـینه    ۱۱

نظریه پردازان          ۱۸

دیدگاه توانایی (پردازش اطلاعات) ۱۹

۲-تنظیم هیجان در خود و دیگران ۱۹

۳-بهره برداری از هیجان:          ۲۰

شاخه دوم: ۲۲

شاخه سوم:            ۲۳

تنظیم هوشمندانه هیجان:         ۲۴

مدل هوش هیجانی بار- آن       ۲۹

یافته های اصلی در مورد افراد با هوش هیجانی بالا:      ۳۳

کودک خیابانی و پیشینه تاریخی آن:          ۳۳

پیشینه کودک خیابانی و کار       ۳۶

تعریف واژه کودک خیابانی         ۳۶

عوامل بروز پدیده کودک خیابانی   ۳۷

دیدگاه مندلوچ:         ۴۰

دیدگاه استرلینگ:      ۴۰

دیدگاه السون           ۴۲

دیدگاه فانیت:          ۴۲

فصل سوم  ۴۴

طرح پژوهش:          ۴۵

ابزار پژوهش           ۴۵

روش اجرا  ۴۶

روش نمره گذاری      ۴۶

روش تجزیه وتحلیل:  ۴۷

فصل چهارم            ۴۸

شاخص آماری         ۴۹

گروه       ۴۹

کودکان عادی          ۴۹

شاخص آماری         ۵۱

گروه       ۵۱

کودکان عادی          ۵۱

شاخص آماری         ۵۲

گروه       ۵۲

کودکان عادی          ۵۲

شاخص آماری         ۵۳

گروه       ۵۳

کودکان عادی          ۵۳

شاخص آماری         ۵۴

گروه       ۵۴

کودکان عادی          ۵۴

فصل پنجم ۵۵

بحث و نتیجه گیری:  ۵۶

پیشنهادات برای تحقیقات آتی     ۵۷

محدودیت های پژوهش           ۵۸

فهرست منابع          ۵۹

مجلات مقالات منبرنامه ها       ۶۰

نمونه تست            ۶۱

هم حسی  ۶۱

تنظیم روابط           ۶۱

فهرست منابع

حسین وفایی صنعتی بررسی واعتبار وپرسشنامه هوش هیجانی «دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی پایان نامه کارشناسی ارشد » چاپ نشده واحد مرکز ۱۳۸۱

کلمن-دانیل .هوش عاطفی (ترجمه حمید رضا بلوچ) تهران جیحون ۱۳۷۹ دماس احمد هوش هیجانی  فصل نامه تعلیم وتربیت ۱۳۸۱

عبادی –شیرین –حقوق کودک         تهران انتشارات کانون ۱۳۷۶

کلمن- دانیل   هوش هیجانی توانایی محبت کردن ومحبت دیدن (نسرین پارسا تهران انتشارات رشد ۱۳۸۰)

محی الدین بناب.مهدی روان شناسی انگیزش و هیجان ،تهران نشر راه ۱۳۷۴

معین. محمد. فرهنگ فارسی جلد سوم         تهران   انتشارات امیرکبیر

کوئن بروس مبنای جامعه شناسی علامعباس توسلی ورضا فاصل تهران انتشارات سمت ۱۳۸۲

فرجی ذبیح الله انگیزش و هیجان تهران        نشر میترا

 

دانلود فایل

دانلود بررسی عوامل تاثیر زیستی در بروز سوء مصرف مواد

چکیده پژوهش

پژوهش حاضر به بررسی عوامل زیستی مؤثر در بروز سوء مصرف مواد پرداخته است. به همین منظور در کنار سؤال اصلی مبنی بر «مقایسه تأثیر عوامل زیستی مؤثر در بروز رفتار سوء مصرف مواد در بین افراد معتاد و غیرمعتاد»، یک سؤال دیگر با توجه به متغیرهای سن، سطح تحصیلات، شغل، وضعیت تأهل در افراد معتاد تهیه و مورد بررسی قرار گرفت.

روش پژوهش توصیفی از نوع علمی، مقایسه‌ای وجامعه آماری شامل کلیه افراد معتاد مستقر در زندان مرکزی اصفهان در سال ۱۳۸۷ و همچنین دانشجویان به عنوان گروه شاهد بوده است. نمونه پژوهش شامل ۶۰ نفر از معتادین و ۶۰ نفر از افراد عادی بوده که گروه معتادین به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده و گروه غیرمعتاد به وسیله روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده است. ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه ۶۰ سؤالی‌ گری و ویلسون بوده است که از روایی و پایایی مناسبی در تحقیقات قبلی برخوردار بوده است. داده‌ها با استفاده از روش‌های آزمون T و آزمون F مورد بررسی قرار گرفت که عمده‌ترین نتایج آن به شرح زیر می‌باشد:

- تفاوت معناداری بین عوامل زیستی گرایش به سوءمصرف مواد در افراد معتاد و غیرمعتاد وجود دارد.

- بین عوامل مؤثر بر سوءمصرف مواد مخدر در افراد معتاد و غیرمعتاد بر اساس متغیرهای سن، سطح تحصیلات، شغل، وضعیت تأهل تفاوت معناداری وجود داشت.

فهرست مطالب

عنوان مطالب………………………………………………………. صفحه

فصل اول کلیات پژوهش

۱-۱ مقدمه………………………………………………………………………………………. ۱۴

۲-۱ بیان مساله……………………………………………………………………………….. ۱۶

۳-۱ اهمیت و ضرورت مساله……………………………………………………………. ۱۸

۴-۱ اهداف پژوهش…………………………………………………………………………. ۲۰

۵-۱ فرضیه‌های پژوهش………………………………………………………………….. ۲۱

۶-۱ تعریف اصطلاحات…………………………………………………………………….. ۲۱

الف: تعریف نظری……………………………………………………………………………. ۲۱

ب: تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………. ۲۱

فصل دوم: پیشینه پژوهش

- مقدمه………………………………………………………………………………………….. ۲۵

۱-۲ مباحث نظری……………………………………………………………………………. ۲۵

۲-۲ سوء مصرف مواد یک بیماری مغزی است…………………………………… ۲۶

۳-۲ سوء مصرف مواد فقط یک بیماری مغزی نیست…………………………… ۲۷

۴-۲ اصطلاح شناسی……………………………………………………………………….. ۲۹

۵-۲ سوء مصرف و وابستگی به مواد………………………………………………… ۳۰

۶-۲ اعتیاد………………………………………………………………………………………. ۳۰

۱-۶-۲ همه‌گیری شناسی………………………………………………………………….. ۳۱

۲-۶-۲ سبب شناسی………………………………………………………………………… ۳۲

۳-۶-۲ عامل سایکو دینامیک……………………………………………………………… ۳۲

۴-۶-۲ نظریات رفتاری…………………………………………………………………….. ۳۳

۵-۶-۲ وراثت چیست؟……………………………………………………………………… ۳۴

۶-۶-۲ عوامل ژنتیک………………………………………………………………………… ۳۶

۷-۶-۲ عوامل عصبی- شیمیایی………………………………………………………… ۳۶

۸-۶-۲ ابتلای همزمان……………………………………………………………………… ۳۷

۹-۶-۲ اختلالات شخصیت ضد اجتماعی…………………………………………….. ۳۸

۱۰-۶-۲ افسردگی و خودکشی …………………………………………………………. ۳۸

۷-۲ اختلالات وابسته به الکل…………………………………………………………….. ۳۹

۱-۷-۲ همه‌گیری شناسی………………………………………………………………….. ۴۰

۲-۷-۲ فعالیت‌های الکتروفیزیولوژیکی………………………………………………… ۴۰

۳-۷-۲ شیمی حیاتی یا زیست شیمی………………………………………………….. ۴۲

۴-۷-۲ آسیب‌پذیری زیستی نسبت به الکلیسم………………………………………. ۴۳

۵-۷-۲ عوامل شخصیتی و روان شناختی…………………………………………… ۴۷

۶-۷-۲ درمان و بازپروری……………………………………………………………….. ۴۹

۸-۲ اختلالات وابسته به آمفتامین (یا شبه آمفتامین)…………………………….. ۵۰

۱-۸-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………… ۵۱

۲-۸-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………… ۵۱

۳-۸-۲ اختلال سایکوتیک ناشی از آمفتامین………………………………………… ۵۲

۴-۸-۲ درمان و بازتوانی…………………………………………………………………. ۵۳

۹-۲ اختلالات وابسته به کافئین………………………………………………………….. ۵۴

۱-۹-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………… ۵۵

۲-۹-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………… ۵۵

۳-۹-۲ ژنتیک و مصرف کافئین…………………………………………………………. ۵۶

۴-۹-۲ کافئین به عنوان یک ماده مورد سوء مصرف…………………………… ۵۶

۵-۹-۲ عوارض نامطلوب …………………………………………………………………. ۵۷

۶-۹-۲ درمان…………………………………………………………………………………. ۵۸

۱۰-۲ اختلالات وابسته به حشیش………………………………………………………. ۵۹

۱-۱۰-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۶۰

۱-۱-۱۰-۲ شیوع و روندهای اخیر……………………………………………………. ۶۰

۲-۱-۱۰-۲ نوروفارماکولوژی…………………………………………………………… ۶۱

۳-۱۰-۲ اختلال سایکوتیک ناشی از حشیش………………………………………… ۶۲

۴-۱۰-۲ اختلال اضطرابی ناشی از حشیش…………………………………………. ۶۳

۵-۱۰-۲ درمان و بازتوانی……………………………………………………………….. ۶۳

۱۱-۲ اختلال وابسته به کوکائین………………………………………………………… ۶۶

۱-۱۱-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۶۶

۲-۱۱-۲ هم ابتلائی………………………………………………………………………….. ۶۷

۳-۱۱-۲ سبب شناسی………………………………………………………………………. ۶۷

۱-۳-۱۱-۲ عوامل ژنتیک …………………………………………………………………. ۶۷

۲-۳-۱۱-۲ عوامل اجتماعی و فرهنگی ………………………………………………. ۶۸

۳-۳-۱۱-۲ یادگیری و شرطی شدن…………………………………………………… ۶۸

۴-۳-۱۱-۲ عوامل دارویی………………………………………………………………… ۶۹

۴-۱۱-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۶۹

۵-۱۱-۲ سوء مصرف کوکائین و وابستگی بر آن………………………………… ۷۱

۶-۱۱-۲ اختلال سایکوتیک ناشی از کوکائین ……………………………………… ۷۱

۷-۱۱-۲ اختلال خلقی ناشی از کوکائین …………………………………………….. ۷۲

۸-۱۱-۲ اختلال اضطرابی ناشی از کوکائین ………………………………………. ۷۲

۹-۱۱-۲ اثرات نامطلوب …………………………………………………………………… ۷۲

۱-۹-۱۱-۲ اثرات بر عروق مغزی……………………………………………………… ۷۳

۲-۹-۱۱-۲ اثرات قلبی……………………………………………………………………… ۷۳

۳-۹-۱۱-۲ حملات تشنجی………………………………………………………………… ۷۴

۱۰-۱۱-۲ درمان و بازتوانی……………………………………………………………… ۷۴

۱۲-۲ اختلالات وابسته به مواد توهم زا……………………………………………… ۷۶

۱-۱۲-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۷۷

۲-۱۲-۲ مصرف داروهای توهم زا……………………………………………………. ۷۷

۳-۱۲-۲ آثار روان شناختی………………………………………………………………. ۷۸

۴-۱۲-۲ مکانیزمهای نوروفیزیولوژیکی………………………………………………. ۷۹

۵-۱۲-۲ اختلالات سایکوتیک ناشی از مواد توهم زا…………………………….. ۸۰

۶-۱۲-۲ اختلال خلقی ناشی از مواد توهم زا………………………………………. ۸۱

۷-۱۲-۲ درمان……………………………………………………………………………….. ۸۱

۱۳-۲ اختلالات مربوط به مواد استنشاقی…………………………………………… ۸۲

۱-۱۳-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۸۳

۲-۱۳-۲ اثرات نامطلوب …………………………………………………………………… ۸۴

۳-۱۳-۲ درمان……………………………………………………………………………….. ۸۵

۱۴-۲ اختلالات مربوط به نیکوتین……………………………………………………… ۸۵

۱-۱۴-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۸۷

۲-۱۴-۲ بیماران روانی…………………………………………………………………….. ۸۸

۳-۱۴-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۸۸

۴-۱۴-۲ سبب یابی وابستگی به نیکوتین……………………………………………… ۸۹

۵-۱۴-۲ اثرات نامطلوب …………………………………………………………………… ۹۰

۶-۱۴-۲ مزایای بهداشتی ترک سیگار………………………………………………… ۹۰

۷-۱۴-۲ درمان……………………………………………………………………………….. ۹۱

۱-۷-۱۴-۲ درمانهای روان شناختی………………………………………………….. ۹۱

۲-۷-۱۴-۲ درمانهای روانی- دارویی………………………………………………… ۹۲

۱۵-۲ اختلالات مربوط به مواد شبه افیونی (اپیوتید)…………………………….. ۹۳

۱-۱۵-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۹۵

۲-۱۵-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۹۶

۳-۱۵-۲ هم ابتلائی………………………………………………………………………….. ۹۷

۴-۱۵-۲ سبب شناسی………………………………………………………………………. ۹۸

۱-۴-۱۵-۲ عوامل روانی- اجتماعی…………………………………………………… ۹۸

۲-۴-۱۵-۲ عوامل ژنتیک و زیستی…………………………………………………….. ۹۸

۳-۴-۱۵-۲ نظریه روانپویشی……………………………………………………………. ۹۹

۱۶-۲ اختلالات مربوط به فن سیکلیدین (یا شبه فن سیکلیدین)……………….. ۱۰۰

۱-۱۶-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۱۰۰

۲-۱۶-۲ نورفارماکولوژی………………………………………………………………… ۱۰۰

۳-۱۶-۲ اختلال خلقی ناشی از فن سیکلیدین……………………………………….. ۱۰۱

۴-۱۶-۲ اختلالات اضطرابی ناشی از فن سیکلیدین………………………………. ۱۰۱

۵-۱۶-۲ درمان……………………………………………………………………………….. ۱۰۱

۲-۲ پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………. ۱۰۲

فصل سوم: روش تحقیق

مقدمه ……………………………………………………………………………………………. ۱۰۵

۱-۳ روش تحقیق…………………………………………………………………………….. ۱۰۵

۲-۳ جامعه آماری تحقیق………………………………………………………………….. ۱۰۵

۳-۳ ابزار اندازه گیری……………………………………………………………………… ۱۰۵

۴-۳ تعیین حجم نمونه………………………………………………………………………. ۱۰۶

۵-۳ روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها ……………………………………………….. ۱۰۶

۶-۳ تعیین اعتبار و روایی پرسشنامه…………………………………………………. ۱۰۷

۷-۳ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………….. ۱۰۸

فصل چهارم: یافته های پژوهش

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………… ۱۲۱

۱-۵ چه کسی مسئول پیشگیری از اعتیاد است؟…………………………………… ۱۲۱

۲-۵ محدودیت های پژوهش……………………………………………………………… ۱۲۴

۳-۵ پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………. ۱۲۴

پیشنهادهایی به والدین……………………………………………………………………… ۱۲۴

پیشنهادهایی به مسوولین …………………………………………………………………. ۱۲۵

۴-۵ محدود کردن دسترسی به دارو………………………………………………….. ۱۲۷

۵-۵ آموزش و پیشگیری………………………………………………………………….. ۱۲۸

۶-۵ بهبود درمان و پژوهش……………………………………………………………… ۱۲۹

۷-۵ توصیه های محافظت کننده………………………………………………………… ۱۳۰

۸-۵ فهرست منابع:…………………………………………………………………………… ۱۳۳

منابع فارسی……………………………………………………………………………………. ۱۳۴

منابع خارجی…………………………………………………………………………………… ۱۳۵

ضمیمه ………………………………………………………………………………………….. ۱۳۶

فهرست جداول

عنوان مطالب                                                                                                  صفحه

۱- جدول شماره (۱-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین………. ۱۱۰

۲- جدول شماره (۲-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین براساس سن    ۱۱۱

۳- جدول شماره (۳-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین براساس وضعیت تأهل ۱۱۱

۴- جدول شماره (۴-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین بر اساس شغل           ۱۱۲

۵- جدول شماره (۵-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین براساس سطح تحصیلات        ۱۱۲

۶- جدول شماره (۶-۴) نتایج آزمون t مستقل مقایسه مولفه های عوامل زیستی گرایش به اعتیاد در بین افراد معتاد و غیرمعتاد……………………………………………………………………………………………….. ۱۱۳

۷- جدول شماره (۷-۴) نتایج آزمون t تفاوت میانگین گروه معتادین و غیرمعتادین در مولفه های عوامل زیستی گرایش به سوء مصرف مواد………………………………………………………………………. ۱۱۴

۸- جدول شماره (۸-۴) نتایج آزمون t تفاوت میانگین مولفه های عوامل زیستی موثر بر گرایش به سوء مصرف مواد در گروه معتادین براساس سن ………………………………………………………………….. ۱۱۵

۹- جدول شماره (۹-۴) نتایج آزمون تعقیبی LSD اختلاف میانگین بین عوامل زیستی براساس سن معتادین        ۱۱۶

۱۰- جدول شماره (۱۰-۴) نتایج آزمون t تفاوت میانگین مولفه های عوامل زیستی موثر بر گرایش به سوء مصرف مواد در گروه معتادین براساس میزان تحصیلات………………………………………….. ۱۱۷

۱۱- جدول شماره (۱۱-۴) نتایج آزمون تعقیبی LSD اختلاف میانگین بین عوامل زیستی براساس سطح تحصیلات ۱۱۷

۱۲- جدول شماره (۱۲-۴) نتایج آزمون t تفاوت میانگین مولفه های عوامل زیستی موثر بر گرایش به سوء مصرف مواد در گروه معتادین بر اساس ………………………………………………………………… ۱۱۸

۱۳- جدول شماره (۱۳-۴) نتایج آزمون تعقیبی CSD اختلاف میانگین بین عوامل زیستی براساس شغل    ۱۱۹

۱۴- جدول شماره (۱۴-۴) نتایج آزمون f تفاوت میانگین گروه معتادین مجرد و متأهل در مولفه های عوامل زیستی موثر بر گرایش به سوء مصرف مواد …………………………………………………………. ۱۱۹

منابع فارسی:

۱- اسعدی، سید حسن( ۱۳۷۴). تحقیقی کاربردی درباره پیشگیری از مصرف نابجای مواد مخدر، روان‌گردان، الکل توتون. تهران: انجمن اولیا مربیان.

۲- اسحاقیان، مهدی (۱۳۷۹). می‌خواهم پژوهشگر شوم. جزوه آموزشی دوره اقدام پژوهش مرکز آموزش نیروی انسانی اصفهان.

۳- ایزدی، افسانه (۱۳۸۰). اعتیاد و جوانان، پایان نامه کارشناسی رشته روان‌شناسی دانشگاه پیام نور زرین شهر.

۴- بنجامین جی سادوک، ویرجینیا، ای سادوک. خلاصه روانپزشکی، علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی: ترجمه حسن رفیعی، فرزین رضاعی، ۱۳۸۲٫ تهران: ارجمند.

۵- دلاور، علی (۱۳۷۶). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.

۶- روزنهان، دیوید ال. سیلکمن، مارتین ای.پی. روان‌شناسی نابهنجاری آسیب‌شناسی روانی، ترجمه یحیی سید (۱۳۸۰). تهران: ساوالان.

۷- رئوفی، مریم، رضوی، ماریا (۱۳۷۸). راهنمای پیشگیری اعتیاد، تهران: مولفین.

۸- رمضانی، فرزانه. بررسی عوامل زیستی سوء مصرف مواد در معتادین مرد استان اصفهان، پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی، دانشگاه پیام نور زرین شهر.

منابع خارجی:

۱- Alan.leshner.(1997). Addiction is a Brain Disease and it matters national in statute of justice journal U.S.A

2- Cloninger. (1988). Heterogeneity and the Classification of Alcholism advances in Alcohol and substance Albuse. U.S.A

 

دانلود فایل

پایان نامه بررسی عوامل تاثیر زیستی در بروز سوء مصرف مواد

چکیده پژوهش

پژوهش حاضر به بررسی عوامل زیستی مؤثر در بروز سوء مصرف مواد پرداخته است. به همین منظور در کنار سؤال اصلی مبنی بر «مقایسه تأثیر عوامل زیستی مؤثر در بروز رفتار سوء مصرف مواد در بین افراد معتاد و غیرمعتاد»، یک سؤال دیگر با توجه به متغیرهای سن، سطح تحصیلات، شغل، وضعیت تأهل در افراد معتاد تهیه و مورد بررسی قرار گرفت.

روش پژوهش توصیفی از نوع علمی، مقایسه‌ای وجامعه آماری شامل کلیه افراد معتاد مستقر در زندان مرکزی اصفهان در سال ۱۳۸۷ و همچنین دانشجویان به عنوان گروه شاهد بوده است. نمونه پژوهش شامل ۶۰ نفر از معتادین و ۶۰ نفر از افراد عادی بوده که گروه معتادین به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده و گروه غیرمعتاد به وسیله روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده است. ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه ۶۰ سؤالی‌ گری و ویلسون بوده است که از روایی و پایایی مناسبی در تحقیقات قبلی برخوردار بوده است. داده‌ها با استفاده از روش‌های آزمون T و آزمون F مورد بررسی قرار گرفت که عمده‌ترین نتایج آن به شرح زیر می‌باشد:

- تفاوت معناداری بین عوامل زیستی گرایش به سوءمصرف مواد در افراد معتاد و غیرمعتاد وجود دارد.

- بین عوامل مؤثر بر سوءمصرف مواد مخدر در افراد معتاد و غیرمعتاد بر اساس متغیرهای سن، سطح تحصیلات، شغل، وضعیت تأهل تفاوت معناداری وجود داشت.

فهرست مطالب

عنوان مطالب………………………………………………………. صفحه

فصل اول کلیات پژوهش

۱-۱ مقدمه………………………………………………………………………………………. ۱۴

۲-۱ بیان مساله……………………………………………………………………………….. ۱۶

۳-۱ اهمیت و ضرورت مساله……………………………………………………………. ۱۸

۴-۱ اهداف پژوهش…………………………………………………………………………. ۲۰

۵-۱ فرضیه‌های پژوهش………………………………………………………………….. ۲۱

۶-۱ تعریف اصطلاحات…………………………………………………………………….. ۲۱

الف: تعریف نظری……………………………………………………………………………. ۲۱

ب: تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………. ۲۱

فصل دوم: پیشینه پژوهش

- مقدمه………………………………………………………………………………………….. ۲۵

۱-۲ مباحث نظری……………………………………………………………………………. ۲۵

۲-۲ سوء مصرف مواد یک بیماری مغزی است…………………………………… ۲۶

۳-۲ سوء مصرف مواد فقط یک بیماری مغزی نیست…………………………… ۲۷

۴-۲ اصطلاح شناسی……………………………………………………………………….. ۲۹

۵-۲ سوء مصرف و وابستگی به مواد………………………………………………… ۳۰

۶-۲ اعتیاد………………………………………………………………………………………. ۳۰

۱-۶-۲ همه‌گیری شناسی………………………………………………………………….. ۳۱

۲-۶-۲ سبب شناسی………………………………………………………………………… ۳۲

۳-۶-۲ عامل سایکو دینامیک……………………………………………………………… ۳۲

۴-۶-۲ نظریات رفتاری…………………………………………………………………….. ۳۳

۵-۶-۲ وراثت چیست؟……………………………………………………………………… ۳۴

۶-۶-۲ عوامل ژنتیک………………………………………………………………………… ۳۶

۷-۶-۲ عوامل عصبی- شیمیایی………………………………………………………… ۳۶

۸-۶-۲ ابتلای همزمان……………………………………………………………………… ۳۷

۹-۶-۲ اختلالات شخصیت ضد اجتماعی…………………………………………….. ۳۸

۱۰-۶-۲ افسردگی و خودکشی …………………………………………………………. ۳۸

۷-۲ اختلالات وابسته به الکل…………………………………………………………….. ۳۹

۱-۷-۲ همه‌گیری شناسی………………………………………………………………….. ۴۰

۲-۷-۲ فعالیت‌های الکتروفیزیولوژیکی………………………………………………… ۴۰

۳-۷-۲ شیمی حیاتی یا زیست شیمی………………………………………………….. ۴۲

۴-۷-۲ آسیب‌پذیری زیستی نسبت به الکلیسم………………………………………. ۴۳

۵-۷-۲ عوامل شخصیتی و روان شناختی…………………………………………… ۴۷

۶-۷-۲ درمان و بازپروری……………………………………………………………….. ۴۹

۸-۲ اختلالات وابسته به آمفتامین (یا شبه آمفتامین)…………………………….. ۵۰

۱-۸-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………… ۵۱

۲-۸-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………… ۵۱

۳-۸-۲ اختلال سایکوتیک ناشی از آمفتامین………………………………………… ۵۲

۴-۸-۲ درمان و بازتوانی…………………………………………………………………. ۵۳

۹-۲ اختلالات وابسته به کافئین………………………………………………………….. ۵۴

۱-۹-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………… ۵۵

۲-۹-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………… ۵۵

۳-۹-۲ ژنتیک و مصرف کافئین…………………………………………………………. ۵۶

۴-۹-۲ کافئین به عنوان یک ماده مورد سوء مصرف…………………………… ۵۶

۵-۹-۲ عوارض نامطلوب …………………………………………………………………. ۵۷

۶-۹-۲ درمان…………………………………………………………………………………. ۵۸

۱۰-۲ اختلالات وابسته به حشیش………………………………………………………. ۵۹

۱-۱۰-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۶۰

۱-۱-۱۰-۲ شیوع و روندهای اخیر……………………………………………………. ۶۰

۲-۱-۱۰-۲ نوروفارماکولوژی…………………………………………………………… ۶۱

۳-۱۰-۲ اختلال سایکوتیک ناشی از حشیش………………………………………… ۶۲

۴-۱۰-۲ اختلال اضطرابی ناشی از حشیش…………………………………………. ۶۳

۵-۱۰-۲ درمان و بازتوانی……………………………………………………………….. ۶۳

۱۱-۲ اختلال وابسته به کوکائین………………………………………………………… ۶۶

۱-۱۱-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۶۶

۲-۱۱-۲ هم ابتلائی………………………………………………………………………….. ۶۷

۳-۱۱-۲ سبب شناسی………………………………………………………………………. ۶۷

۱-۳-۱۱-۲ عوامل ژنتیک …………………………………………………………………. ۶۷

۲-۳-۱۱-۲ عوامل اجتماعی و فرهنگی ………………………………………………. ۶۸

۳-۳-۱۱-۲ یادگیری و شرطی شدن…………………………………………………… ۶۸

۴-۳-۱۱-۲ عوامل دارویی………………………………………………………………… ۶۹

۴-۱۱-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۶۹

۵-۱۱-۲ سوء مصرف کوکائین و وابستگی بر آن………………………………… ۷۱

۶-۱۱-۲ اختلال سایکوتیک ناشی از کوکائین ……………………………………… ۷۱

۷-۱۱-۲ اختلال خلقی ناشی از کوکائین …………………………………………….. ۷۲

۸-۱۱-۲ اختلال اضطرابی ناشی از کوکائین ………………………………………. ۷۲

۹-۱۱-۲ اثرات نامطلوب …………………………………………………………………… ۷۲

۱-۹-۱۱-۲ اثرات بر عروق مغزی……………………………………………………… ۷۳

۲-۹-۱۱-۲ اثرات قلبی……………………………………………………………………… ۷۳

۳-۹-۱۱-۲ حملات تشنجی………………………………………………………………… ۷۴

۱۰-۱۱-۲ درمان و بازتوانی……………………………………………………………… ۷۴

۱۲-۲ اختلالات وابسته به مواد توهم زا……………………………………………… ۷۶

۱-۱۲-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۷۷

۲-۱۲-۲ مصرف داروهای توهم زا……………………………………………………. ۷۷

۳-۱۲-۲ آثار روان شناختی………………………………………………………………. ۷۸

۴-۱۲-۲ مکانیزمهای نوروفیزیولوژیکی………………………………………………. ۷۹

۵-۱۲-۲ اختلالات سایکوتیک ناشی از مواد توهم زا…………………………….. ۸۰

۶-۱۲-۲ اختلال خلقی ناشی از مواد توهم زا………………………………………. ۸۱

۷-۱۲-۲ درمان……………………………………………………………………………….. ۸۱

۱۳-۲ اختلالات مربوط به مواد استنشاقی…………………………………………… ۸۲

۱-۱۳-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۸۳

۲-۱۳-۲ اثرات نامطلوب …………………………………………………………………… ۸۴

۳-۱۳-۲ درمان……………………………………………………………………………….. ۸۵

۱۴-۲ اختلالات مربوط به نیکوتین……………………………………………………… ۸۵

۱-۱۴-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۸۷

۲-۱۴-۲ بیماران روانی…………………………………………………………………….. ۸۸

۳-۱۴-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۸۸

۴-۱۴-۲ سبب یابی وابستگی به نیکوتین……………………………………………… ۸۹

۵-۱۴-۲ اثرات نامطلوب …………………………………………………………………… ۹۰

۶-۱۴-۲ مزایای بهداشتی ترک سیگار………………………………………………… ۹۰

۷-۱۴-۲ درمان……………………………………………………………………………….. ۹۱

۱-۷-۱۴-۲ درمانهای روان شناختی………………………………………………….. ۹۱

۲-۷-۱۴-۲ درمانهای روانی- دارویی………………………………………………… ۹۲

۱۵-۲ اختلالات مربوط به مواد شبه افیونی (اپیوتید)…………………………….. ۹۳

۱-۱۵-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۹۵

۲-۱۵-۲ نوروفارماکولوژی………………………………………………………………. ۹۶

۳-۱۵-۲ هم ابتلائی………………………………………………………………………….. ۹۷

۴-۱۵-۲ سبب شناسی………………………………………………………………………. ۹۸

۱-۴-۱۵-۲ عوامل روانی- اجتماعی…………………………………………………… ۹۸

۲-۴-۱۵-۲ عوامل ژنتیک و زیستی…………………………………………………….. ۹۸

۳-۴-۱۵-۲ نظریه روانپویشی……………………………………………………………. ۹۹

۱۶-۲ اختلالات مربوط به فن سیکلیدین (یا شبه فن سیکلیدین)……………….. ۱۰۰

۱-۱۶-۲ همه گیری شناسی………………………………………………………………. ۱۰۰

۲-۱۶-۲ نورفارماکولوژی………………………………………………………………… ۱۰۰

۳-۱۶-۲ اختلال خلقی ناشی از فن سیکلیدین……………………………………….. ۱۰۱

۴-۱۶-۲ اختلالات اضطرابی ناشی از فن سیکلیدین………………………………. ۱۰۱

۵-۱۶-۲ درمان……………………………………………………………………………….. ۱۰۱

۲-۲ پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………. ۱۰۲

فصل سوم: روش تحقیق

مقدمه ……………………………………………………………………………………………. ۱۰۵

۱-۳ روش تحقیق…………………………………………………………………………….. ۱۰۵

۲-۳ جامعه آماری تحقیق………………………………………………………………….. ۱۰۵

۳-۳ ابزار اندازه گیری……………………………………………………………………… ۱۰۵

۴-۳ تعیین حجم نمونه………………………………………………………………………. ۱۰۶

۵-۳ روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها ……………………………………………….. ۱۰۶

۶-۳ تعیین اعتبار و روایی پرسشنامه…………………………………………………. ۱۰۷

۷-۳ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………….. ۱۰۸

فصل چهارم: یافته های پژوهش

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………… ۱۲۱

۱-۵ چه کسی مسئول پیشگیری از اعتیاد است؟…………………………………… ۱۲۱

۲-۵ محدودیت های پژوهش……………………………………………………………… ۱۲۴

۳-۵ پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………. ۱۲۴

پیشنهادهایی به والدین……………………………………………………………………… ۱۲۴

پیشنهادهایی به مسوولین …………………………………………………………………. ۱۲۵

۴-۵ محدود کردن دسترسی به دارو………………………………………………….. ۱۲۷

۵-۵ آموزش و پیشگیری………………………………………………………………….. ۱۲۸

۶-۵ بهبود درمان و پژوهش……………………………………………………………… ۱۲۹

۷-۵ توصیه های محافظت کننده………………………………………………………… ۱۳۰

۸-۵ فهرست منابع:…………………………………………………………………………… ۱۳۳

منابع فارسی……………………………………………………………………………………. ۱۳۴

منابع خارجی…………………………………………………………………………………… ۱۳۵

ضمیمه ………………………………………………………………………………………….. ۱۳۶

فهرست جداول

عنوان مطالب                                                                                                  صفحه

۱- جدول شماره (۱-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین………. ۱۱۰

۲- جدول شماره (۲-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین براساس سن    ۱۱۱

۳- جدول شماره (۳-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین براساس وضعیت تأهل ۱۱۱

۴- جدول شماره (۴-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین بر اساس شغل           ۱۱۲

۵- جدول شماره (۵-۴) توزیع فراوانی گروه نمونه معتادین و غیرمعتادین براساس سطح تحصیلات        ۱۱۲

۶- جدول شماره (۶-۴) نتایج آزمون t مستقل مقایسه مولفه های عوامل زیستی گرایش به اعتیاد در بین افراد معتاد و غیرمعتاد……………………………………………………………………………………………….. ۱۱۳

۷- جدول شماره (۷-۴) نتایج آزمون t تفاوت میانگین گروه معتادین و غیرمعتادین در مولفه های عوامل زیستی گرایش به سوء مصرف مواد………………………………………………………………………. ۱۱۴

۸- جدول شماره (۸-۴) نتایج آزمون t تفاوت میانگین مولفه های عوامل زیستی موثر بر گرایش به سوء مصرف مواد در گروه معتادین براساس سن ………………………………………………………………….. ۱۱۵

۹- جدول شماره (۹-۴) نتایج آزمون تعقیبی LSD اختلاف میانگین بین عوامل زیستی براساس سن معتادین        ۱۱۶

۱۰- جدول شماره (۱۰-۴) نتایج آزمون t تفاوت میانگین مولفه های عوامل زیستی موثر بر گرایش به سوء مصرف مواد در گروه معتادین براساس میزان تحصیلات………………………………………….. ۱۱۷

۱۱- جدول شماره (۱۱-۴) نتایج آزمون تعقیبی LSD اختلاف میانگین بین عوامل زیستی براساس سطح تحصیلات ۱۱۷

۱۲- جدول شماره (۱۲-۴) نتایج آزمون t تفاوت میانگین مولفه های عوامل زیستی موثر بر گرایش به سوء مصرف مواد در گروه معتادین بر اساس ………………………………………………………………… ۱۱۸

۱۳- جدول شماره (۱۳-۴) نتایج آزمون تعقیبی CSD اختلاف میانگین بین عوامل زیستی براساس شغل    ۱۱۹

۱۴- جدول شماره (۱۴-۴) نتایج آزمون f تفاوت میانگین گروه معتادین مجرد و متأهل در مولفه های عوامل زیستی موثر بر گرایش به سوء مصرف مواد …………………………………………………………. ۱۱۹

منابع فارسی:

۱- اسعدی، سید حسن( ۱۳۷۴). تحقیقی کاربردی درباره پیشگیری از مصرف نابجای مواد مخدر، روان‌گردان، الکل توتون. تهران: انجمن اولیا مربیان.

۲- اسحاقیان، مهدی (۱۳۷۹). می‌خواهم پژوهشگر شوم. جزوه آموزشی دوره اقدام پژوهش مرکز آموزش نیروی انسانی اصفهان.

۳- ایزدی، افسانه (۱۳۸۰). اعتیاد و جوانان، پایان نامه کارشناسی رشته روان‌شناسی دانشگاه پیام نور زرین شهر.

۴- بنجامین جی سادوک، ویرجینیا، ای سادوک. خلاصه روانپزشکی، علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی: ترجمه حسن رفیعی، فرزین رضاعی، ۱۳۸۲٫ تهران: ارجمند.

۵- دلاور، علی (۱۳۷۶). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.

۶- روزنهان، دیوید ال. سیلکمن، مارتین ای.پی. روان‌شناسی نابهنجاری آسیب‌شناسی روانی، ترجمه یحیی سید (۱۳۸۰). تهران: ساوالان.

۷- رئوفی، مریم، رضوی، ماریا (۱۳۷۸). راهنمای پیشگیری اعتیاد، تهران: مولفین.

۸- رمضانی، فرزانه. بررسی عوامل زیستی سوء مصرف مواد در معتادین مرد استان اصفهان، پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی، دانشگاه پیام نور زرین شهر.

منابع خارجی:

۱- Alan.leshner.(1997). Addiction is a Brain Disease and it matters national in statute of justice journal U.S.A

2- Cloninger. (1988). Heterogeneity and the Classification of Alcholism advances in Alcohol and substance Albuse. U.S.A.

 

دانلود فایل