keywanta

keywanta

keywanta

keywanta

پایان نامه بررسی ویژگی های شخصیتی زنان سردمزاج و عادی

چکیده تحقیق:

در این تحقیق به بررسی ویژگی های شخصیتی زنان سردمزاج وعادی با آزمونMMPI پرداخته شد و پس از اینکه دو گروه ۸۵ نفری نمونه های تحقیق، زنان سردمزاج و زنان عادی گزینش شدند آزمون MMPI مورد اندازه گیری قرارگرفت. در نهایت پس از محاسبه شاخص های آماری، از آزمون t استودنت گروههای مستقل استفاده به عمل آمد و به آزمون ۸فرضیه تحقیق مبادرت ورزیده شد. با توجه به فرآیند آزمون فرضیه مشخص گردید که همه فرضیه های تحقیق رد و فرضیه های صفر تحقیق تایید گردیدند.

۱-۱:مقدمه

بی تردید میتوان گفت یکی از رایج ترین مفاهیم روان شناسی در میان همگان شخصیت است. چنانکه با اندکی توجه در صحبت های روزمره متوجه فراوانی کاربرد این مفهوم می شویم. کاربردهایی که براساس معانی وتعابیر مختلف قرار دارند گاه دلالت بر صفات و ویژگی های بارز افراد اعم از مثبت معمولی و منفی می نمانید و گاه نشاندهنده مقام و مهارت های اجتماعی هستند.

کاربرد دیگر واژه شخصیت زمانی است که توانش های فرد برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران مورد نظر است.موارد ذکر شده غالبا قضاوت های سطحی و محدود در مورد افراد را بدنبال دارند.اما نظر خبرگان این زمینه یعنی روان شناسان چیز دیگریست.

در تعاریفی که از شخصیت شده تنوع و اختلاف بسیاری به چشم می خورد که ناشی از نظریه های گوناگونی است که نظریه پردازان درباره چگونگی تشکیل و تحول شخصیت و مفاهیم انگیزشی رفتار آدمی دارند(جمالفر،۱۳۷۳ص۱۲۱)

 فهرست مطالب

فصل اول

۱-۱:مقدمه………………………………………………………………………………………………………………

۱-۲: موضوع پژوهش……………………………………………………………………………………………

۱-۳: هدف پژوهش……………………………………………………………………………………………….

۱-۴:فایده واهمیت پژوهش…………………………………………………………………………………

۱-۵: فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………

۱-۶:تعریف عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………………….

فصل دوم:

پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………

الف:مبانی نظری………………………………………………………………………………………………………

ب:تحقیقات انجام شده………………………………………………………………………………………….

فصل سوم:

۳-۱: مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….

۳-۲:جامع آماری……………………………………………………………………………………………………

۳-۳: نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………….

۳-۴:ابزار اندازه گیری……………………………………………………………………………………………

۳-۵:روش آماری……………………………………………………………………………………………………

فصل چهارم:

تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………………

فصل پنجم:

۵-۱: بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………

۵-۲:محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………….

۵-۳:پیشنهادات تحقیق………………………………………………………………………………………..

۵-۴: خلاصه تحقیق……………………………………………………………………………………………..

منابع:

پیوست:…………………………………………………………………………………………………………………….

آزمون شخصیتی چندوجهی مینه سوتا(MMPI)

منابع

۱-ا.اس.آلن-نظریه های شخصیت –ترجمه سیاوش جمالفر –۱۳۷۳-انتشارات بعثت.
۲-اسلامی نسب بجنوردی.علی-پاسخ به ۵۰۱ سوال جنسی و زناشویی –۱۳۷۳-انتشارات صفار.
۳-بک.آیرون تی-عشق هرگز کافی نیست-ترجمه مهدی قره چه داغی-بهار۱۳۷۲-انتشارات مترجم.
۴-پارسا، محمد-زمینه روان شناسی –سال-انتشارات بعثت.
۵-دفتر همکاری حوزه ودانشگاه – مکتب هی روان شناسی ونقد آن- ۱۳۶۹-انتشارات سمت.
۶-سیاسی.علی اکبر-نظریه های شخصیت یا مکاتب روان شناسی- خرداد ۱۳۷۱-چاپ دانشگاه تهران.
۷-شاملو. سعید-بهداشت روانی-پاییز ۱۳۷۲٫انتشارات رشد.

 

دانلود فایل

بررسی ویژگی های شخصیتی زنان سردمزاج وعادی با آزمون MMPI

چکیده تحقیق:

در این تحقیق به بررسی ویژگی های شخصیتی زنان سردمزاج وعادی با آزمونMMPI پرداخته شد و پس از اینکه دو گروه ۸۵ نفری نمونه های تحقیق، زنان سردمزاج و زنان عادی گزینش شدند آزمون MMPI مورد اندازه گیری قرارگرفت. در نهایت پس از محاسبه شاخص های آماری، از آزمون t استودنت گروههای مستقل استفاده به عمل آمد و به آزمون ۸فرضیه تحقیق مبادرت ورزیده شد. با توجه به فرآیند آزمون فرضیه مشخص گردید که همه فرضیه های تحقیق رد و فرضیه های صفر تحقیق تایید گردیدند.

۱-۱:مقدمه

بی تردید میتوان گفت یکی از رایج ترین مفاهیم روان شناسی در میان همگان شخصیت است. چنانکه با اندکی توجه در صحبت های روزمره متوجه فراوانی کاربرد این مفهوم می شویم. کاربردهایی که براساس معانی وتعابیر مختلف قرار دارند گاه دلالت بر صفات و ویژگی های بارز افراد اعم از مثبت معمولی و منفی می نمانید و گاه نشاندهنده مقام و مهارت های اجتماعی هستند.

کاربرد دیگر واژه شخصیت زمانی است که توانش های فرد برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران مورد نظر است.موارد ذکر شده غالبا قضاوت های سطحی و محدود در مورد افراد را بدنبال دارند.اما نظر خبرگان این زمینه یعنی روان شناسان چیز دیگریست.

در تعاریفی که از شخصیت شده تنوع و اختلاف بسیاری به چشم می خورد که ناشی از نظریه های گوناگونی است که نظریه پردازان درباره چگونگی تشکیل و تحول شخصیت و مفاهیم انگیزشی رفتار آدمی دارند(جمالفر،۱۳۷۳ص۱۲۱)

 فهرست مطالب

فصل اول

۱-۱:مقدمه………………………………………………………………………………………………………………

۱-۲: موضوع پژوهش……………………………………………………………………………………………

۱-۳: هدف پژوهش……………………………………………………………………………………………….

۱-۴:فایده واهمیت پژوهش…………………………………………………………………………………

۱-۵: فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………

۱-۶:تعریف عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………………….

فصل دوم:

پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………

الف:مبانی نظری………………………………………………………………………………………………………

ب:تحقیقات انجام شده………………………………………………………………………………………….

فصل سوم:

۳-۱: مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….

۳-۲:جامع آماری……………………………………………………………………………………………………

۳-۳: نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………….

۳-۴:ابزار اندازه گیری……………………………………………………………………………………………

۳-۵:روش آماری……………………………………………………………………………………………………

فصل چهارم:

تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………………

فصل پنجم:

۵-۱: بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………

۵-۲:محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………….

۵-۳:پیشنهادات تحقیق………………………………………………………………………………………..

۵-۴: خلاصه تحقیق……………………………………………………………………………………………..

منابع:

پیوست:…………………………………………………………………………………………………………………….

آزمون شخصیتی چندوجهی مینه سوتا(MMPI)

منابع

۱-ا.اس.آلن-نظریه های شخصیت –ترجمه سیاوش جمالفر –۱۳۷۳-انتشارات بعثت.
۲-اسلامی نسب بجنوردی.علی-پاسخ به ۵۰۱ سوال جنسی و زناشویی –۱۳۷۳-انتشارات صفار.
۳-بک.آیرون تی-عشق هرگز کافی نیست-ترجمه مهدی قره چه داغی-بهار۱۳۷۲-انتشارات مترجم.
۴-پارسا، محمد-زمینه روان شناسی –سال-انتشارات بعثت.
۵-دفتر همکاری حوزه ودانشگاه – مکتب هی روان شناسی ونقد آن- ۱۳۶۹-انتشارات سمت.
۶-سیاسی.علی اکبر-نظریه های شخصیت یا مکاتب روان شناسی- خرداد ۱۳۷۱-چاپ دانشگاه تهران.
۷-شاملو. سعید-بهداشت روانی-پاییز ۱۳۷۲٫انتشارات رشد.

 

دانلود فایل

بررسی والدین و مسئولین مدارس در جهت کاهش مشکلات تربیتی و اخلاقی دانش آموزان

مقدمه :

پژوهش وکنجکاوی از تمایلات طبیعی بشر است ومیل به شناخت وارضاء آن حس موجب دست یافتن به مجهولات زیادی شده است. لذا پیشرفتهای چشمگیری درکلیه زمینه های علمی فعلی حاصل این حس سیری ناپذیر کسانی است که زندگی خود را وقف جامعه بشری کرده ومی کند. توسعه وپیشرفت کشورهای غربی حاصل میزان اهمیتی است که این کشورها به تحقیق وپژوهش قائل هستند. در این دیار روح علمی همان شناختن ودر یافتن عمیق روشها وشیوه هایی بوده است که بشر برای پیش بردن علم بکار بسته است. این امر نه تنها از نادانی وسرگردانیهای آنها کاسته بلکه موجب شده است که در برآورد حوادث دقیق تر و مسئدل‌تر ودر انجام امور مجهز تر ودر یافتن مواد جدید با کیفیت بهتر موفق‌تر باشند. واما نقص عمده در کشورهای نو‌خاسته ، بی خبری از شیوه های شناختن ودانستن است. توجه سطحی به مسائل وبرداشت عامیانه از آنها بدون آشنایی به مبانی علمی راههای صحیح ، در این کشورها موجب ضلالت وگمراهی شده است. واین کشورها را در دور وتسلسل نادانی گرفتار نموده است.

بیان مسئله، هدف وفرضیه

از آنجایی که مدرسه سازمانی است که مسئولیت اصلی تعلیم وتربیت فرزندان هر جامعه ای را بر عهده دارد وزندگی در جامعه کنونی بدون تعلیم وتربیت عمومی غیر ممکن می باشد وبخصوص اینکه پدران ومادران بدلیل مشغله فراوان ویا بدلیل اعتمادی که نسبت به مدارس احساس می کنند بیشترین مسئولیت را بر دوش مدرسه می اندازند. لذا مشکلات مدارس در این امر مهم صد چندان می شود تا آنجایی که حتی خانواده ها در بسیاری از موارد از فرزندان خود به مدارس شکایت می برند و از نحوه رفتار فرزندان خود گلایه می کنند.

ولی آیا انجام این مسئولیت خطیر از مدارس وکارکنان آنها به تنهایی بر می آید ویا اینکه باید چاره ای جست ؟

مشکلات درسی وآموزشی وتربیتی واخلاقی متاسفانه با تمام جدیتی که دست اندر کاران تعلیم وتربیت پیش گرفته اند روز بروز بیشتر می شود. تبلیغات ضد فرهنگی که به عناوین و شکلهای مختلف خود را جلوه‌گر می سازند از طرفی «تمایل بشر به اطاعت از نفس اماره وجنبه منفی گرایی وی» ما را هشدار می دهد اگر چنانچه بی‌تفاوت باشیم بهای سنگینی را متحمل خواهیم شد که چه بسا از عهده آن بر نیائیم.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                 صفحه

تقدیر وتشکر

فصل اول

۱-مقدمه

۲-بیان مسئله – هدف وفرضیه

۳-تعاریف عملیاتی

فصل دوم

۱-پیشینه تحقیق

فصل سوم – روش تحقیق

۱-آزمودنیها

۲-طرح پژوهشی

۳-ابزاراندازه گیری

۴-روش جمع آوری اطلاعاتی

فصل چهارم – تجزیه وتحلیل

۱-یافته های پژوهشی

۲-بحث درباره یافته ها

فصل پنجم

۱-محدودیتها

۲-پیشنهادات وکاربرد

۳-خلاصه ونتیجه گیری

۴-فهرست منابع

فهرست منابع

۱- انجمن اولیاء ومربیان جمهوری اسلامی ایران ، مجله پیوند، شماره های ۱۶۸- ۱۶۹- ۱۷۰- ۱۷۱- ۱۷۲- ۱۷۳٫

۲- سادات، محمد علی، اخلاق اسلامی، سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها ، تهران ، چاپ دوازدهم با تجدید نظر ، بهار ۱۳۷۲٫

۳- کریمی ، یوسف، جزوه روانشناسی اجتماعی آموزش وپرورش ، ۱۳۷۲٫

۴- معیری، محمد طاهر، مسائل آموزش وپرورش ، انتشارات امیر کبیر.

۵- مفیدی ، فرخنده ، آموزش وپرورش پیش دبستانی ودبستانی ، پیام نور.

 

دانلود فایل

بررسی و مقایسه ویژگی های خانوادگی و اجتماعی سالمندان مبتلا به آلزایمر و سالمندان عادی

مقدمه:

در سلسله مراتب تحول، دوره سالمندی مرحله نهایی قلمداد می‌شود. به نظر می‌رسد برخی ویژگی‌های کمال مانند پختگی و خردمندی در دوره سالمندی به حد اعلای خود می‌رسند. اما از سوی دیگر می‌دانیم که با گذر از دوره میانسالی و ورود به دوره بزرگسالی و سالمندی، ضعف‌هایی نیز در فرد عارض می‌شوند. با این وصف این‌که آیا سالمندی همراه با پختگی است و یا آن‌که سالمندی ضعف عمومی را در پی دارد، می‌تواند تضادی را ایجاد نماید. آیا به راستی سالمندی همواره از دست دادن و افت توانایی‌هاست یا آن‌که همراه با برخی از دست‌دادن‌ها و افت‌ها، اکتساب‌ها و توانایی‌هایی نیز بروز می‌یابد؟ اگر به محیط اطراف خود نگاهی گذرا داشته باشیم، سالمندانی را می‌بینیم که هم‌چنان در این دوره، مولد، سالم، خوش‌فکر، سرزنده و شاداب هستند، اما عده‌ای دیگر وابسته و غیرفعال یا مانند بیماران مبتلا به آلزایمر دچار فراموشی شده و حتی نزدیک‌ترین افراد خود را نیز نمی‌شناسند. این می‌تواند برای اکثر افراد نوجوان، جوان و میانسال جذاب باشد که چنان‌چه شانس ادامه حیات داشته باشیم، چه نوع سالمندی در انتظارمان است؟ آیا ما نیز سالمندی مولد، فعال، سالم خواهیم شد؟ یا آن‌که با ورود به سالمندی، دوره‌ای از ضعف، بیماری و طرد اجتماعی را تجربه خواهیم کرد؟ آیا رسیدن به هر یک از این دو قطب سالمندی نتیجه محتوم و از پیش‌تعیین‌شده‌ای که باید منفعلانه انتظار آن‌را کشید یا آن‌که می‌توان نتیجه کار را براساس دخالت‌ها و دستکاری‌های عوامل و متغیرهایی تغییر داد؟ آیا بیماریی مانند آلزایمر با تبعاتی که دارد، تنها نتیجه یک‌سری عوامل ژنتیکی می‌باشد و هیچ راه مبارزه‌ای با آن وجود ندارد؟ اگر این‌چنین است پس چرا در طی سالهای اخیر که جوامع به سمت صنعتی‌شدن پیش رفته و انواع استرس‌ها و فشارها بر فرد وارد می‌شود، رقم این بیماری به شدت بالا رفته است، به طوری‌که در مجله پزشکی لانست عنوان شده در هر ۷ ثانیه ۱ نفر در دنیا به این بیماری دچار می‌شوند.

حدود نیم قرن است که سازمان بهداشت جهانی بر روی مسئله‌ای به عنوان پیشگیری از بیماری‌ها در حفظ سلامت سالمندان کار می‌کند و از سال ۱۹۸۲، سالی که سازمان ملل متحد کنگره جهانی خود را در وین پیرامون مشکلات بهداشت سالمندان برپا نمود این مسئله به صورت چشمگیرتری مورد توجه قرار گرفت. (رستگارپور، ۱۳۷۸)

طرح مسئله

پیشرفت چشمگیر در علوم پزشکی، بالا رفتن سطح بهداشت جامعه و امکانات زیستی، کاهش مرگ و میر و تولد میانگین عمر بشر را بالا برده است. امروزه متوسط عمر در بعضی از کشورهای پیشرفته به بیش از ۸۵ سال رسیده است. (سیام، ۱۳۸۰).

افزایش سن کارکرد دستگاه‌های مختلف بدن را دچار اختلال می‌کند و این دگرگونی موجب عزلت و گوشه‌نشینی در سالمندان می‌شود. زیرا به خاطر ضعف جسمانی نسبت به دیگران احساس ناامنی کرده و دوری گزیدن را بر حضور در اجتماع ترجیح می‌دهند. هم‌چنین تغییرات روانی نظیر کاهش حافظه، هوش، ضعف گیرنده تمایل سالمندان به حفظ خاطران گذشته را بیشتر می‌کند و از آن یک مکانیسم دفاعی می‌سازد که سالمند را از روزگار بحرانی دوران سالخوردگی به دنیای مطلوب گذشته می‌کشاند. (انجمن آلزایمر ایران، ۱۳۸۲)

فهرست مطالب

عنوان ……………………………………………………………………………………………… صفحه

مقدمه ………………………………………………………………………………………………… ۷

فصل اول

طرح مسئله …………………………………………………………………………………………. ۱۰

انگیزه پژوهشگر …………………………………………………………………………………. ۱۲

هدف اصلی تحقیق………………………………………………………………………………… ۱۲

ضرورت و اهمیت موضوع……………………………………………………………………. ۱۲

سئوالات اصلی تحقیق…………………………………………………………………………… ۱۴

فرضیه‌های تحقیق………………………………………………………………………………… ۱۳

فصل دوم

بخش اول ادبیات نظری ……………………………………………………………………….. ۱۶

ویژگی‌های جمعیتی سالمندان ……………………………………………………………….. ۱۷

  1. ویژگی‌های جمعیتی سالمندان در جهان ……………………………………….. ۱۸
  1. ویژگی‌های جمعیتی سالمندان در ایران ……………………………………….. ۱۸

بیماری آلزایمر ……………………………………………………………………………………. ۱۹

تاریخچه …………………………………………………………………………………………….. ۱۹

علائم بیماری آلزایمر …………………………………………………………………………… ۲۱

عوامل ایجادکننده بیماری آلزایمر ………………………………………………………….. ۲۲

رابطه تعداد افراد خانواده و آلزایمر ……………………………………………………… ۲۴

مراحل بیماری آلزایمر …………………………………………………………………………. ۲۵

نظریه‌های جامعه‌شناختی ……………………………………………………………………… ۲۶

نظریه رهایی از قید ……………………………………………………………………………… ۲۷

انتقادهای ارائه شده به نظریه رهایی از قید ……………………………………………. ۲۹

نظریه فعالیت……………………………………………………………………………………….. ۳۱

انتقادهای ارائه شده به نظریه فعالیت……………………………………………………… ۳۳

نظریه تضاد………………………………………………………………………………………… ۳۶

نظریه محیط اجتماعی ………………………………………………………………………….. ۳۵

سالمندی به عنوان یک فرهنگ فرعی ……………………………………………………… ۳۵

سالمندی به عنوان گروه اقلیت ……………………………………………………………… ۳۵

نظریه نقش …………………………………………………………………………………………. ۳۶

نظریه فرانوگرایی…………………………………………………………………………………. ۳۶

نظریه‌های روانشناختی…………………………………………………………………………. ۳۷

نظریه پیوستگی……………………………………………………………………………………. ۳۷

نظریه روانی اجتماعی اریک اریکسون ……………………………………………………. ۳۷

بخش سوم: چارچوب نظری تحقیق ……………………………………………………….. ۳۹

مدل نظری تحقیق ………………………………………………………………………………… ۴۲

فصل سوم: روش‌شناسی پژوهش

…………………………………………………………………………………………………………..

جامعه آماری ……………………………………………………………………………………… ۴۴

روش نمونه‌گیری…………………………………………………………………………………. ۴۴

نحوه جمع‌آوری اطلاعات و ابزار سنجش ………………………………………………. ۴۵

تعریف مفاهیم پژوهش ………………………………………………………………………… ۴۵

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش

توصیف داده‌ها……………………………………………………………………………………. ۵۳

تحلیل داده‌ها ………………………………………………………………………………………. ۵۳

بخش اول نتایج توصیفی پژوهش ………………………………………………………….. ۵۴

بخش دوم نتایج استنباطی پژوهش ………………………………………………………… ۷۵

نتایج حاصل از آزمون فرضیات پژوهش ……………………………………………….. ۸۰

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

تجزیه و تحلیل یافته‌های حاصل از آزمون فرضیات ………………………………… ۸۳

منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………….. ۸۸

ضمائم ………………………………………………………………………………………………. ۹۱

 

فهرست جداول

جدول ۱- توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب جنسیت………………….. ۵۴

جدول ۲- توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب سن ……………………… ۵۵

جدول ۳- توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب تعداد افراد خانواده…. ۵۶

جدول ۴- توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب وضعیت تاهل ………… ۵۷

جدول ۵- توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب پایگاه شغلی…………… ۵۸

جدول ۶- توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب میزان تحصیلات ……. ۵۹

جدول۷- توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب میزان درآمد…………… ۶۰

جدول۸- توزیع فراوانی سوال ۸ پرسشنامه …………………………………………… ۶۱

جدول۹- توزیع فراوانی سوال ۹ پرسشنامه …………………………………………… ۶۲

جدول۱۰- توزیع فراوانی سوال ۱۰ پرسشنامه ……………………………………….. ۶۳

جدول۱۱- توزیع فراوانی سوال ۱۱ پرسشنامه ……………………………………….. ۶۴

جدول۱۲- توزیع فراوانی سوال ۱۲ پرسشنامه ……………………………………….. ۶۵

جدول۱۳- توزیع فراوانی سوال ۱۳ پرسشنامه ……………………………………….. ۶۶

جدول۱۴- توزیع فراوانی سوال ۱۴ پرسشنامه………………………………………… ۶۷

جدول۱۵- توزیع فراوانی سوال ۱۵ پرسشنامه ……………………………………….. ۶۸

جدول۱۶- توزیع فراوانی سوال ۱۶ پرسشنامه………………………………………… ۶۹

جدول۱۷- توزیع فراوانی سوال ۱۷ پرسشنامه ……………………………………….. ۷۰

جدول۱۸- توزیع فراوانی سوال ۱۸ پرسشنامه ……………………………………….. ۷۱

جدول۱۹- توزیع فراوانی سوال ۱۹ پرسشنامه ……………………………………….. ۷۲

جدول۲۰- توزیع فراوانی سوال ۲۰ پرسشنامه ……………………………………….. ۷۳

جدول ۲۱- توزیع فراوانی سوال ۲۱ پرسشنامه ……………………………………… ۷۳

جدول ۲۲- توزیع فراوانی سوال ۲۲ پرسشنامه ……………………………………… ۷۴

جدول۱- آزمون استنباطی فرضیه اول ………………………………………………….. ۷۵

جدول۲- آزمون استنباطی فرضیه دوم …………………………………………………. ۷۶

جدول۳- آزمون استنباطی فرضیه سوم ………………………………………………… ۷۷

جدول۴- آزمون استنباطی فرضیه چهارم ……………………………………………… ۷۸

جدول۵- آزمون استنباطی فرضیه پنجم………………………………………………….. ۷۹

منابع و ماخذ:

 ۱- آبراکمبلی، نیکلاس و همکاران (۱۳۷۰) فرهنگ جامعه شناسی، مترجم: حسن، پویان، تهران.

۲- احمدی روزبهانی، نوید (۱۳٫۸۱). آلزایمر را فراموش نکنیم- تهران سال دوم- شماره ۱۴۱٫

۳- احمدی، سیروس (۱۳۷۸) جامعه‌شناسی و سالخوردگی. مجموعه مقالات نخستین همایش سالمندی (جلد دوم)، تهران گروه بانوان نیکوکار.

۴- استوارنت، مارتا؛ واندن بوس، گری‌آر (۱۳۷۳)، روانشناس سالمندی، مترجم: ندا رحیمی، سیامک انتشارات آستان قدس رضوی.

۵- انجمن خیریه حمایت از بیماران آلزایمر، بروشور آلزایمر را بهتر بشناسیم، ۱۳۸۴٫

۶- بشارت، سیما؛ رمضان‌پور، سوره(۱۳۸۰)، آلزایمر، چاپ اول، مرکز بهداشت استان گلستان.

۷- پورتر، شمیر، ۱۳۸۳، بیماری آلزایمر، ترجمه محسن ارجمند- انجمن آلزایمر ایران.

۸- توسلی، غلامعباس (۱۳۷۵)، جامعه‌شناسی کار و شغل، تهران، انتشارات سمت.

۹- جنیفرهی، بیماری آلزایمر، (۱۳۸۴)، ترجمه سیاره، امیری، انجمن آلزایمر ایران.

۱۰- حیدرنیا، محسن، ۱۳۷۸، پیران پیامبرانند، مجموعه مقالات نخستین همایش پدیده سالمندی در ایران (جلد دوم) تهران گروه بانوان نیکوکار.

۱۱- خرمی، فرهاد؛ رستگارپور، شیرین؛ آقایی دوست، مرجان (۱۳۷۸) عرضه بیمه هزینه مراقبت‌های بلندمدت سالمندی در ایران، مجموعه مقالات نخستین همایش پدیده سالمندی، (جلد دوم)، تهران گروه بانوان نیکوکار.

۱۲- سام آرام، عزت الله (۱۳۷۹)، موقعیت سالمندان در خانواده، مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین‌المللی سالمندی در ایران- جلد دوم- تهران: گروه بانوان نیکوکار.

۱۳- سیام، شهره (۱۳۸۰)، وضعیت اقتصادی سالمندان، بهداشت جهان- سال چهاردهم.

 

دانلود فایل

بررسی و مقایسه نگرش مردان و زنان مجرد معلول نسبت به ازدواج با افراد سالم

چکیده

از آنجائی که ازدواج یک امر مسلم و حیاتی برای انسانها می باشد، بنابراین، بدون استثنا معلولین نیز حق ازدواج کردن را دارا می باشند.بنابر ضرورت این امر، پژوهشگر پژوهشی در زمینة بررسی نگرش افراد معلول در رابطه با ازدواج با افراد سالم را انجام می دهد.جامعه آماری این پژوهش شامل ۴۰ نمونه می باشد که تشکیل می شود از ۲۰ مرد و ۲۰ زن مجرد معلول، پژوهشگر برای بررسی پژوهش خود و فرضیه را ارائه می نماید.

۱-  بین نگرش زنان و مردان معلول در زمینه ایجاد ارتباط زناشوئی با افراد عادی تفاوت وجود دارد.

۲-  نوع معلولیت افراد معلول در تمایل آنان به ازدواج با افراد عادی تاثیر دارد.

پس از تحقیق و بررسی در زمینه نگرش افراد معلول در رابطه با ازدواج با افراد سالم که توسط پرسشنامه ای خود ساخته انجام شد، نتایج بدست آمده نشان می دهد که بین نگرش مردان و زنان معلول تفاوتی وجود ندارد زیرا با توجه به عدد بدست آمده از آزمون t غیر همتا و مقایسة آن با t جدول در سطح %۵ مشاهده می شود که t محاسبه کوچکتر از t جدول می باشد و در نتیجه فرضیه تحقیق رد و فرض صفر تائید می شود و همچنین نوع معلولیت نیز در نگرش آنان برای ازدواج هیچ گونه تاثیری ندارد زیرا معلولین مهمترین مانع را در امر ازدواج احساس حقارت و سربار بودن برای فرد عادی         می دانند.

-  اهمیت موضوع در پژوهش این است که:

با نگرش عمیق به پدیدة معلولیت روشن می گردد که این پدیده موجب محرومیت های گوناکونی می گردد و فشارهای مختلفی برای افراد معلول به وجود می آورد و از آنجائیکه معلولیت به عنوان یک پدیدة اجتماعی اجتناب ناپذیر است مسئولیت هایی را برای عموم و بویژه مسئولین به همراه دارد.این تحقیق می تواند روشن کننده دیدگاههای معلولین در زمینه ازدواج باشد و میزان تمایلات و یا عدم تمایل و بی رغبتی در رابطه با ازدواج با افراد سالم را در میان معلولین منعکس سازد و لذا این پژوهش از آن جهت که در شناسایی و فهرست بندی مسائل اساسی تشکیل دهنده، زیر ساز فکر معلولین در مورد ازدواج و خواستگاه های فکری و عاطفی آنها تلاش می کند، دارای اهمیت ویژه است.

فهرست مطالب

فصل اول : کلیات پژوهش
چکیده
۱- مقدمه
۲- بیان موضوع پژوهش و ضرورت اهمیت آن
۳- اهمیت موضوع در پژوهش
۴- هدف پژوهش

۵- سئوال های پژوهش
۶- فرضیه پژوهش
۷- متغیرهای پژوهش
۸- تعاریف عملیاتی متغیرها

فصل دوم :گستره نظری پژوهش
تاریخچه معلولیت(از گذشته تا کنون)
انواع معلولیت
ناشنوایی
گروه بندی معلولین جسمی
انواع فلج مغزی
مشکلات روانی – اجتماعی معلولین
خدمات توانبخشی برای معلولین
مناسب سازی شهری برای معلولین
ازدواج و کارکردهای ان
معلولیت و ازدواج

فصل سوم : روش پژوهش
۱-۳ جامعه آماری
۲-۳ نمونه و روش نمونه گیری
۳-۳ شیوه جمع آوری اطلاعات
۴-۳ ابزار اندازه گیری

فصل چهارم : روش تجزیه و تحلیل نتایج آماری
روش آماری
تحلیل آماری

فصل پنجم : بحث و بررسی و تفسیر نتایج
نتیجه گیری نهایی
محدودیت ها
پیشنهادها
منابع

منابع :

اسلامی نصب ، علی (۱۳۷۲) . روان شناسی جانبازی و معلولیت . انتشارات صفی علیشاه .

حلم سرشت ، پریوش و دل پیشه ، اسماعیل (۱۳۷۱).توانبخشی و بهداشت معلولین . انتشارات چهر .

ساروخانی ، باقر (۱۳۷۵) . مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده . انتشارات سروش اصفهان .

شریفی ، حسن پاشا(۱۳۷۱). روشهای آماری در روان شناسی ، علوم تربیتی ، اجتماعی و … ( علوم رفتاری ) . انتشارات دانا .

صانعی ، صفدر (۱۳۴۹) . بهداشت ازدواج از نظر اسلام . انتشارات بهار .

کلدی ، محمد رضا (۱۳۷۵) و پایان نامه کارشناسی بررسی مشکلات زناشویی معلولین .

نامنی ، محمد رضا (۱۳۶۳) . سیری گذرا در آموزش و بهزیستی معلولین بینایی . تهران : چاپ رودکی .

هالاهان ، دنیل ، پی وکافمن ، جمیز ، ام (۱۳۷۳) . کودکان استثنایی . ترجمه جوادیان ، مجتبی . مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی .

 

دانلود فایل