فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده تحقیق
فصل اول
«طرح تحقیق»
- مقدمه
- بیان مسأله
- ضرورت و اهمیت تحقیق
- اهداف تحقیق
- سؤالات و فرضیات تحقیق
- روش تحقیق
- جامعه پژوهش و حجم نمونه
- تعریف واژهها و اصطلاحات
فصل دوم
«پیشینه تحقیق»
عنوان صفحه
- مبانی نظری
- تعریف افسردگی
- علایم افسردگی
- دیدگاهها و مکاتب مرتبط با افسردگی
- پژوهشهای انجام شده پیرامون موضوع تحقیق
الف: پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور
ب: پژوهشهای انجام شده در داخل ایران
فصل سوم
«روش تحقیق»
- روش تحقیق
- روش آماری
- متغیرهای تحقیق
- جامعه تحقیق
- حجم نمونه
عنوان صفحه
- ویژگیهای نمونه
- ابزار سنجش
- اعتبار و روایی ابزار سنجش
- روش جمعآوری اطلاعات
- ابزار اندازهگیری
فصل چهارم
«تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات»
- آزمون فرضیه
- جداول آماری
فصل پنجم
«بررسی و نتیجهگیری»
- نتیجهگیری از سؤالات و فرضیات تحقیق
- محدودیتهای تحقیق
عنوان صفحه
- میزان همبستگی بین یافتههای تحقیق حاضر و تحقیقات قبلی
- پیشنهادات
- منابع
- ضمائم
چکیدة تحقیق:
پژوهش حاضر به منظور بررسی و مقایسه میزان افسردگی بین دانشآموزان دختر و
پسر مقطع متوسطه در شهرستان کوهدشت انجام گرفت. به این صورت که تعداد ۴۰
نفر از دانشآموزان (۲۰ نفر دختر و ۲۰ نفر پسر) با روش نمونهگیری خوشهای
به طور تصادفی انتخاب و براساس آزمون افسردگی بک مورد آزمون واقع شدند.
مطابق اغلب یافتههای پیشین بخصوص در خارج از کشور) یافتههای پژوهش حاضر
نشان میدهند که در کل افسردگی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه به طور
معناداری بالاتر از میزان افسردگی دانشآموزان پسر در این مقطع میباشند.
همچنین برحسب نتایج تحلیل آماری t استودنت برای گروههای مستقل با درجة
آزادی ۳۸=d.f و در سطح آلفای (۵/۰ = ) جهت بررسی فرضیه یک سویه که
«میزان افسردگی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه به طور معناداری بالاتر از
میزان افسردگی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه میباشد» نتایج بیانگر تفاوت
معنیدار بین میزان افسردگی دو گروه میباشد.
مقدمه:
افسردگی متداولترین بیماری بین اختلالات روانپزشکی به شمار میرود، به
طوری که درصد بالایی از کلیه بیماران بستری در بیمارستانها را این نوع
بیماری تشکیل میدهند، هر روز،در مراکز درمانی دنیا، میلونها نفر بوسیله
متخصصان امر به عنوان مراجع افسرده تشخیص داده میشوند. همه افراد در
مرحلهای از زندگی دچار افسردگی میشوند و به عبارتی۲۵% افراد و یا شاید
تعداد بیشتری از مردم عادی، حداقل یک بال در زندگی دچار افسردگی شدهاند
درصد زیادی از افراد هر جامعه، در شرایط زمانی خاص، به علت انواع استرسها،
روابط میان فردی ناسالم و آسیبپذیر، انواع فقدانها، مشکلات و درگیریهای
خانوادگی یا زناشویی تنهایی، درگیری اجتماعی یا شغلی، طلاق و جدایی، قرار
گرفتن در تضادهای درونی و همینطور اجتماعی، نداشتن حمایتهای اجتماعی، رشد
ناسالم دوران کودکی، بهداشت روانی نازل در جامعه، بغرنجی شرایط زندگی،
صنعتی شدن و بسیاری عوامل دیگر ممکن است دچار افسردگی شوند (ترجمه شمس،
۱۳۷۹).
افسردگی در همه افراد جامعه،ثروتمند و فقیر، نوجوان، جوان و
پیر، زن و مرد، متأهل و مجرد دیده شده است. اما بعضی از افراد بیشتر از
دیگران مستعد ابتلا به افسردگی هستند. شیوع افسردگی در زنان دو برابر مردان
گزارش شده است. همچنین بیماری از متخصصان بالینی معتقدند که افسردگی در
افراد میانسال، نوجوان، کودکان و حتی خردسالان به طور یکسان شایع است هرچند
نشانههای مرضی در گروههای مختلف سنی متفاوت است (آزاد، ۱۳۷۸).
بیان مسأله:
مسائل و مشکلات عاطفی، امروزه در جهان شیوع و گسترش زیادی پیدا کرده است و
بسیاری از افراد از مشکلات و بیماریهاو اختلالات عاطفی رنج میبرند. این
مسائل و مشکلات نه تنها افراد را زیر پوشش قرار میدهند بلکه به تبع فرد،
جامعه را هم در برگرفته و دچار اختلالات و معضلات بسیاری مینمایند و عواقب
و تبعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و آموزشی زیادی را به دنبال خود میکشند
بررسی مشکلات عاطفی به اشکال مختلف در مدارس، دانشگاهها و مراکز علمی از
دیرباز مورد توجه بوده است. یکی از روشهای بررسی مشکلات روانی بررسی میزان
افسردگی در افراد میباشد، مسئله تحقیق حاضر به بررسی میزان افسردگی در
دانشآموزان و نیز مقایسه آن در دو جنس با یکدیگر در سطح شهرستان کوهدشت
میپردازد.
منابع:
۱- شاملو، سعید، آسیبشناسی روانی، انتشارات چهر، ۱۳۶۴
۲- آزاد، حسین، آسیبشناسی روانی، انتشارات بعثت، ۱۳۷۸
۳- روزنهان، دیوید، ال- سلیگمن، مارتین.ای.پی، آسیبشناسی روانی، ترجمه سید محمدی، یحیی، جلد دوم، انتشارات ارسباران، ۱۳۷۹
۴- فلک، فردریک، افسردگی واکنش یا بیماری، ترجمه پورافکاری، نصرتالله، انتشارات آزاد، ۱۳۷۱
۵- کراز، ژاک، بیماریهای روانی، ترجمه منصور، محمود - دادستان، پریرخ، انتشارات رشد، ۱۳۸۱
۶- انجمن پزشکی آمریکا، راهنمای عملی درمان افسردگی، ترجمة گنجی، مهدی، نشر ویرایش، ۱۳۸۱
۷- بلاک برن، ایوی ام، مقابله با افسردگی، ترجمه شمس گیتی، انتشارات رشد، ۱۳۸۰
۸- اخوت، ولیالله، احمد جلیلی، افسردگی، انتشارات رز، چاپ اول، ۱۳۶۲
۹- پورافکاری، نصرتالله، خلاصه روانپزشکی، جلد دوم، انتشارات ذوقی، ۱۳۷۱
۱۰- دلاور، علی، احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، انتشارات رشد، ۱۳۸۲
۱۱- دلاور، علی، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، انتشارات ویرایش، ۱۳۸۳
۱۲- ژاک، کزاز، ترجمه محمود منصور و پریرخ دادستان، بیماریهای روانی، انتشارات رشد، ۱۳۸۱
۱۳- فردریک، فلک، ترجمه نصرتالله پورافکاری، افسردگی واکنش یا بیماری، انتشارات آزاد، ۱۳۷۱
۱۴- پایاننامه، جعفری، یونس، بررسی و مقایسه میزان افسردگی در بین
دانشآموزان دختر و پسر سال چهارم متوسطه شهری و روستایی منطقه سلطانیه،
۱۳۷۲
۱۵- پایاننامه، قاسمی، احمد، بررسی و مقایسه میزان افسردگی در بین فرزندان شاهد و غیرشاهد در شهر بوشهر، ۱۳۷۵
۱۶- پایاننامه، زرانی، حسن، بررسی و مقایسه میزان افسردگی بین دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای نظام جدید، ۱۳۷۷
۱۷- پایاننامه، قاسمی، مژگان، برسری و مقایسه میزان افسردگی دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه استان فارس، ۱۲۷۳
چکیده:
موضوع پژوهش حاضر،و بررسی و مقایسه میزان اضطراب کلی دانش آموزان دختر و پسر محروم از پدر که مادرشان ازدواج مجدد کرده اند و آنهایی که مادرشان بعد از فوت پدر ازدواج مجدد نکرده اند وهمچنین دانش آموزان دخترو پسر دارای هر دو والد اصلی، می باشد که این افراد در پایه سوم راهنماییو در محدوده سن۱۶-۱۴سال قرار گرفته اند و نمونه گیری بصورت تصادفی از کلیه مدارس راهنمایی دخترانه و پسرانه شهر تهران در سال تحصیلی۸۴-۸۳ انجام گرفته است ۰
بررسی و مقایسه به وسیله اجرای آزمون اضطراب آر۰بی۰کتل صورت گر فته است وهمچنین پرسشنامه ای به منظورتفکیک دانش آموزان محروم از پدرکه مادرشان ازدواج مجدد کرده اندودانش آموزان محروم از پدرکه مادرشان ازدواج مجدد نکرده اند همچنین بررسی نظارت آنها دراین امر تهی هشده واز دانش آموزان خواسته شد که پس از اتمام پاسخگویی به آزمون به سوالات این پرسشنامه جواب دهند.
سرانجام اینکه فرض کلی پژوهش مبنی بر معناداربودن تفاوت میزان اضطراب دانش آموزان محروم از پدرکه مادرشان ازدواج مجدد کرده اند وآنهایی که مادرشان ازدواج مجدد نکرده اند تایید نشد۰ البته بین میانگین این دو گروه تفاوت وجودداشت بطوریکه میانگین اضطراب گروه اول کمتر ازمیانگین اضطراب گروه دوم بود۰ ولی دوفرض دیگر پژوهش مبنی برتفاوت میزان اضطراب دوگروه ذکرشده دربالا بادانش آموزان دارای هردو والدتایید شد۰ همچنین مطابق بانتایج پاسخهای دانش آموزان به پرسشنامه دوم اینطور گزارش می شودکهاکثرا” باامرازدواج مجدد مادرمخالف بوده وآنهایی که مادرانشان ازدواج مجدد کرده اند دلیل این امررابیشتراصرار اطرافیان می دانند.
فصل اول
بیان مسئله
مقدمه
ازدواج مسئله مهمی است که بسیار سفارش شده است زن ومرد افریده شده اند تا درکنار یکدیگر قرار گرفته وآرامش یابند . زن ومردی که هر کدام تنها زندگی می کنند می توانند باازدواج به افق تازه ای از زندگی دست یافته و بامشارکت یکدیگر بسیاری از مشکلاتشان را که شاید به تنهایی از عهده حل انها بر نمی امد ند را حل کنند وهمچنین از نظر سلامت روانی نیز تامین می شوند.هر چند ممکن است بعضی از ازدواج ها سرانجام خوشایندی نداشته باشد.
و کانون به علت های مختلف از هم بهپاشد ولی در مجموع می توان گفت که در روزگار پر کشمکش امروز ، شاید تنها جای امنی که می توان یافت محیط خانه و زندگی در کنار افراد خانواده است .
در خانواده علاوه بر حضور زن ومرد که بعد ها نقش مادر وپدر را بر عهده می گیرند ، فرزندانی نیز وجود دارند
که تر بیت وپرورش آنها بسیار حائز توجه واهمیت است وپدر ومادردر قبال این امر نقش اساسی برعهده دارند که باید بامشارکت یکدیگر این نقش راایفا کنند . حال اگر هر یک از آنها در انجام وظیفه خود کوتاهی کنند یا اینکه در محیط خانواده حضورنداشته باشد عوارض ناگواری در پی خواهد داشت که دامنگیر همه اعضای خانواده مخصوصاً فرزندان خواهد شد، چرا که فرزنان والدین خود را تنها تکیه گاه خویش دانسته ودرغیاب آنها ممکن است دچارآسیب های جبران ناپذیری شوند.
عدم حضور والدین می تواند علل های مختلفی همچون طلاق مرگ آنها سفرهایطولانی و… داشته باشد که واکنش فرزندان در قبال هر کدام متفاوت است . آنها ممکن است از والد تنها انتظار زیادی داشته ودائم نگران باشند که آینده آنها چه خواهدشد . وظیفه والد تنها نیز بسیارمشکل می شود چرا که باید در یک لحظه هم نقش پدر را بازی کندوهم مادرراوتمام مسئلولیت های زندگی را به تنهایی به دوش بکشد.ااو باید تصمیم بگیرد که چگونه ازعهده وظایف خود برآید وکوچکترین تصمیم او در مورد اداره ی زندگی می تواند تاثیرات عمیقی برکل ساختار خانواده مخصوصافرزندا وسلامت روانی آنها داشته باشد. والدتنها ممکن است تصمیم به ازدواج مجدد بگیردتابتواند بامشارکت همسر جدید خود مشکلات رابهتر حل کند . فرزندان در قبال این امر واکنش های متفاوتی خواهند داشت که البته بر اساس سن وجنس آنها متفاوت می باشد .
البته کیفیت تاثیر ازدواج مجدد هنوز بطور مطلق بیان نشده واحتیاج به بررسی وتحقیقات گسترده ای دارد .
باتوجه به میزان وتعداد زیاد خانواده های تک سرپرست و واکنش های اطرافیان و جامعه در قبال این مسئله به نظر می رسد بایستی ابعاد مختلف آن مور د بررسی قرار گیرد تا شاید نتایج این پژوهشها بتواند پشتوانه تصمیم زنان ومردان همسر از دست داده جهت اخذ مناسب ترین تصمیم ها و تامین بهترین شرایط برای خود و فرزندانشان وهمچنین روشن شدن وظا یف ناپدری ونامادری در برابر فرزندان باشد .
بیان مسئله
درنظام فرهنگی هر جامعه ،نها د خانواده نقش اساسی بر عهده دارد ،امروزه بر خلاف آنچه درگذشت مرسوم بوده ، الگوی تازه ای از مشارکت زن و مرد درانجام امور خانه و تربیت فرزندان پدید آمده است که از آن جمله ،نقش پدر در رسیدگی به فرزندان و دقت در تربیت آنان است . تجربه تازه استفاده از ظر فیت فرزندان توسط پدران نشان داده است که کارکرد آموزشی خانواده دو چندان شده و تعامل والدین -کودکان معنای عمیق تری یافته است (فضائلی هاشمی،۱۳۸۱)
بیشتر ما فکر می کنیم تاثیر گذ اری پدران بر فرزندان خود ،به شکلی مستقیم از طریق ارتباط رو در رو ی روزانه صورت می گیرد و با این تصور عده ای فکر می کنند که تاثیر پدران بر فرزندان کمتر از مادران است زیرا وقت کمتری را با بچه ها می گذرانند .اما چنین تصوری لزوما درست نیست ،پدرانی که به نحو مطلو بی در دسترند ،می توانند الگوی پشتکارو انگیزه موقیعت بیشترفرزند خود باشند ،فرصت مکرربرای مشاهده و پیروی از یک پدرشایسته به رشد توانائی آموزشی و حل مسئله فرزندان کمک می کند( فضائلی هاشمی، ۱۳۸۱)
فهرست منا بع
۱) آدامزو همکاران.(۱۳۷۰). روانشناسی کودکان محروم ازپدر( ترجمه خسروباقری ومحمد عطاران). انتشارات تربیت.
۲) بی نام . (۱۳۷۹). تربیت وهدایت فرزند در خانواده های تک سرپرست. گروه اجتماعی،
همشهری، شماره ۲۳۳۴، ۱۷ بهمن.
۳) بی نام. (۱۳۸۱). نگا هی به مشکلات اقتصادی وعاطفی زنان سرپرست خانواده، گروه
اجتماعی ، همشهری ، شماره۲۸۳۲، ۱۵ شهریور.
۴) بی نام . (۱۳۸۱).زنان سرپرست خانواده با انواع نگاههای تهدید وتحقیرآمیز جامعه مواجهند.
ایسنا،۳۰ دی.
۵) پارک، راس دی. (۱۳۸۱). پدری( ترجمه سعید فضائلی هاشمی). مشهد، انتشارات آستان قدی
رضوی.
۶) پرون وپرون. (۱۳۷۶). روانشناسی بالینی ( ترجمه پریرخ دادستان ومحمود منصور).
تهران، انتشارات بعثت.
۷) جلوه، شادی . (۱۳۶۷). آیا زن یا مرد می تواند در ازدواج دوم خوشبت بشود؟ . مجله خانواده ،شماره ۱۳۱،اول دی .
۸ ) غفاری ،مریم . (۱۳۸۱). چند نقشه بودن زنان سرپرست خانواده . همشهری ،شماره۲۸۲۴؛۷ شهریور
۹ ) فرجاد ،حسین. (۱۳۷۴). مشکلات و اختلالهای رفتار- روانی در خانواده . تهران،انتشارات بدر.
پژوهش حاضر جهت بررسی و مقایسه سطح ارضای روانی پنجگانه مازلو بر روی ۶۰ نفر از دانشجویان شاهد و ۶۰ نفر از دانشجویان عادی انجام شدهاست. هردوگروه شاد و عادی از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران واحد حصارک هستند ابزار تحقیق در این پژوهش پرسشنامه شخصیتی مازلو میباشد که توسط دیوید لستر تهیه شدهاست دانشجویان شاهد و عادی بااستفاده از آزمون آماریt مستقل در نیازهای پنجگانه مازلو مورد مقایسه قرار گرفتند.
مقدار t مشاهده شده و سطح معنیداری نیازهای پنجگانه به شرح زیر به دست آمد.
۱- نیاز فیزیولوژیست ۴۵/۰=t مشاهده شده درسطح ۱/۰ تفاوت معنیدار نمیباشد.
۲- نیاز به امنیت ۹۲/۰=t مشاهده شده در سطح ۱/۰ تفاوت معنیدار نمیباشد.
۳- نباز به تعلق و وابستگی ۰۹/۱=t مشاهده شده در سطح۱/۰ تفاوت معنیدار نمیباشد.
۴- نیاز به احترام ۳۸/۰=t مشاهه شده در سطح۱/۰ تفاوت معنیدار نمیباشد.
۵- نیاز به تحقق خویشتن( خود شکوفایی) ۵۸/۳=t مشاهده شده در سطح ۱/۰ تفاوت معنیدار میباشد..
بنابراین براساس این تحقیق بین دوگروه دانشجویان شاهد و عادی فقط از نظر ارضاء نیاز به تحقق خویشتن تفاوت وجود دارد و گروه عادی از نظر تحقق خویشتن در سطح بالاتری قرار دارد.
یک خانواده که شامل زن وشوهر و اطفال است بطورکلی اساس طبیعی اجتماع بشری را تشکیل میدهد کودکان که ثمرة این ازدواجها هستند در بدو تولد دارای اجتماعات و نیازهای مختلف و متفاوت هستند که به تنهایی قادر به ارضاء آنها نبوده و پدر و مادر و بطور کلی خانواده عامل مهمی در ارضای نیازهای او میباشند. همچنین خانواده یکی از محیطهای سه گانه( خانواده، مدرسه، اجتماع) برای رشد و تکوین شخصیت هر فرد میباشد. وانقص بودن سازمان خانواده در انحراف شخصیت و بروز اختلالات عاطفی دارد. بدون تردید در محیط خانواده است که کودک کمکم اعتماد به نفس، مهرت . مهرو محبت، مسئولیت و تفاهم را کسب مینماید. بنابراین روانشناسان و جامعهشناسان آموزش و پرورش معتقدند که خانواده شایستهترین محیطها برای تربیت کودک بویژه در سالهای اوائل زندگی است. در میان پیشرفتهای روز افزونی که روانشناسان و دوران پزشکی در طول یک ربع قرن گذشته داشتهاست، این حقیقت روز به روز روشنتر شده که کیفیت و مراقبت پدر و مادر در اولین سالهای زندگی طفل در سلامت روحی آینده او اهمیت حیاتی دارد. همچنین بخش عظیمی از نیازهای کودک یا نوجوان توسط والدین مرتفع میشود که در این میان نقش پدر از اعتبار و ارزش خاصی پس از سنین نوزادی برخوردار است.
بیان مسئله
به نظر میرسد که مسئله از دست دادن پدر میتواند در ارضا نیازهای عاطفی کودکان تأثیر داشته باشد. البته ممکن است شهادت در جبهههای جنگ در مقایسه با مرگ طبیعی پدر تأثیر یکسانی نداشته باشد. مسألهای در تحقیق حاضر، بررسی و مقایسه سطوح ارضای نیازهای اساسی مازلو در گروه از دانشجویان میباشد:
گروه اول: دانشجویانی که فرزندان شاهد هستند و در دانشگاه تربیت معلم حصارک مشغول به تحصیل هستند.
گروه دوم: دانشجویانی که در دانشگاه تربیت معلم حصارک مشغول به تحصیل هستند ولی دارای پدر میباشند.
در این تحقیق سعی بر آن است که مشخص شود آزمودنیهای هر گروه در کدامیک از سطوح سلسله مراتب نیازهای اساسی مازلو قرار دارند. همچنین نیازهای آنان تا چه حدی ارضا شده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تشکرو قدردانی الف
فهرست مطالب ب
فهرست جداول پ
پیشگفتار ت
چکیده تحقیق ۰
فصل اول: طرح تحقیق د
مقدمه ۱
بیان مسئله ۳
تعریف موضوع تحقیق ۴
هدفها و سؤالهای ویژه تحقیق ۶
فرضیههای تحقیق ۷
اهمیت موضوع تحقیق ۸
روش انجام تحقیق ۹
محدودیتهای تحقیق ۹
پیشینه مختصری از تحقیقاتی که تاکنون در ایران در این زمینه انجام شده است. ۱۰
فصل دوم: سابقه موضوع تحقیق
پایههای علمی و نظریههای مربوط به مسئله مطرح شده ۱۱
سلسله مراتب نیازهای پنجگانه روانی از دیدگاه مازلو ۱۳
خلاصهای از اهم تحقیقات انجام شده با ذکر جزیئات لازم ۲۱
فصل سوم: روش تحقیق ۲۴
نوع تحقیق ۲۴
روش آماری ۲۴
متغیرهای تحقیق ۲۴
جامعه هدف و حجم نمونه ۲۴
ابزار سنجش ۲۴
شیوه نمرهگذاری ۲۵
اعتبار روایی پرسشنامه ۲۵
روش نمونهگیری ۲۵
ویژگیهای نمونه ۲۵
روش جمعآوری اطلاعات ۲۶
فصل چهارم: یافتههای تحقیق و تجزیه و تحلیل یافتهها ۲۶
فصل پنجم: نتبجه گیری
نتیجهگیری ۳۷
محدودیتهای تحقیق ۳۷
میزان تعمیمپذیری به جامعه هدف ۳۸
پیشنهادات ۳۸
فهرست منابع ۳۹
پیوست ۴۰
فهرست جداول
شماره جدول عنوان صفحه
۱ محاسبه سطح ارضای نیازهای بین دوگروه دانشجویان شاد و عادی۲۷
۲ محاسبه سطح ارضای نیاز به امنیت بین دوگروه دانشجویان شاهد و عادی ۲۹
۳ محاسبه سطح نیاز به تعلق و محبت و وابستگی بین دو گروه دانشجویان شاهد و عادی ۳۱
۴ محاسبه سطح ارضای نیاز به احترام بین دو گروه دانشویان شاهد و عادی ۳۳
۵ محاسبه سطح نیاز به تحقق خویشتن بین دو گروه دانشجویان شاهد و عادی ۳۵
فهرست منابع :
۱- آدامز. ج. روانشناسی کودکان محروم از پدر ترجمه باقری و عطاران(۱۳۶۹) انتشارات دانشگاه تهران.
۲- شیولسون. ریچارد. استدلال آماری در علوم رفتاری جلد ۲ ترجمه دکتر کیامنش(۱۳۶۶) انتشارات جهاددانشگاهی
۳- شعاری نژاد، علی اکبر، فرهنگ علوم رفتاری(۱۳۶۴). انتشارات امیرکبیر.
۴- مزلو. ابراهام. اچ. روانشناسی شخصیت سالم ترجمه رویگریان(۱۳۶۷) انتشارات هدف
۵- مزلو. ابراهام. اچ. انگیزش و شخصیت ترجمه رضوانی(۱۳۶۷) انتشارات آستان قدس رضوی
۶- نادری عزت الله، سیف نراقی، مریم، روشهای تحقیق(۱۳۶۸) انتشارات بدر
۷- هادفیلد.ج.آ. روش شناسی کودک و بالغ ترجمه مشفق همدانی(۱۳۶۴) انتشارات صفیعلیشاه
۸- میلانی فرد ، بهروز. روانشناسی کودک و نوجوان استثنایی(۱۳۷۰) انتشارات قومس
۹- ثنایی، باقر، روان درمانی و مشاهده گروهی(۱۳۷۹) انتشارات چهر
۱۰- آزاد، حسین ، روانشناسی مرضی کودک(۱۳۶۸) انتشارات رضوی
۱۱- شولستن. دون. روانشناسی کمال ترجمه گیتیخوشدل(۱۳۶۹) انتشارات نشر نو
۱۲- مهران. محمدرضا. بررسی و مقایسه افسردگی دانشجویان یتیم و دانشجویان عادی(۱۳۷۱) استاد راهنما دکترآزاد. حسین. دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حاضر جهت بررسی و مقایسه سطح ارضای روانی پنجگانه مازلو بر روی ۶۰ نفر از دانشجویان شاهد و ۶۰ نفر از دانشجویان عادی انجام شدهاست. هردوگروه شاد و عادی از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران واحد حصارک هستند ابزار تحقیق در این پژوهش پرسشنامه شخصیتی مازلو میباشد که توسط دیوید لستر تهیه شدهاست دانشجویان شاهد و عادی بااستفاده از آزمون آماریt مستقل در نیازهای پنجگانه مازلو مورد مقایسه قرار گرفتند.
مقدار t مشاهده شده و سطح معنیداری نیازهای پنجگانه به شرح زیر به دست آمد.
۱- نیاز فیزیولوژیست ۴۵/۰=t مشاهده شده درسطح ۱/۰ تفاوت معنیدار نمیباشد.
۲- نیاز به امنیت ۹۲/۰=t مشاهده شده در سطح ۱/۰ تفاوت معنیدار نمیباشد.
۳- نباز به تعلق و وابستگی ۰۹/۱=t مشاهده شده در سطح۱/۰ تفاوت معنیدار نمیباشد.
۴- نیاز به احترام ۳۸/۰=t مشاهه شده در سطح۱/۰ تفاوت معنیدار نمیباشد.
۵- نیاز به تحقق خویشتن( خود شکوفایی) ۵۸/۳=t مشاهده شده در سطح ۱/۰ تفاوت معنیدار میباشد..
بنابراین براساس این تحقیق بین دوگروه دانشجویان شاهد و عادی فقط از نظر ارضاء نیاز به تحقق خویشتن تفاوت وجود دارد و گروه عادی از نظر تحقق خویشتن در سطح بالاتری قرار دارد.
یک خانواده که شامل زن وشوهر و اطفال است بطورکلی اساس طبیعی اجتماع بشری را تشکیل میدهد کودکان که ثمرة این ازدواجها هستند در بدو تولد دارای اجتماعات و نیازهای مختلف و متفاوت هستند که به تنهایی قادر به ارضاء آنها نبوده و پدر و مادر و بطور کلی خانواده عامل مهمی در ارضای نیازهای او میباشند. همچنین خانواده یکی از محیطهای سه گانه( خانواده، مدرسه، اجتماع) برای رشد و تکوین شخصیت هر فرد میباشد. وانقص بودن سازمان خانواده در انحراف شخصیت و بروز اختلالات عاطفی دارد. بدون تردید در محیط خانواده است که کودک کمکم اعتماد به نفس، مهرت . مهرو محبت، مسئولیت و تفاهم را کسب مینماید. بنابراین روانشناسان و جامعهشناسان آموزش و پرورش معتقدند که خانواده شایستهترین محیطها برای تربیت کودک بویژه در سالهای اوائل زندگی است. در میان پیشرفتهای روز افزونی که روانشناسان و دوران پزشکی در طول یک ربع قرن گذشته داشتهاست، این حقیقت روز به روز روشنتر شده که کیفیت و مراقبت پدر و مادر در اولین سالهای زندگی طفل در سلامت روحی آینده او اهمیت حیاتی دارد. همچنین بخش عظیمی از نیازهای کودک یا نوجوان توسط والدین مرتفع میشود که در این میان نقش پدر از اعتبار و ارزش خاصی پس از سنین نوزادی برخوردار است.
بیان مسئله
به نظر میرسد که مسئله از دست دادن پدر میتواند در ارضا نیازهای عاطفی کودکان تأثیر داشته باشد. البته ممکن است شهادت در جبهههای جنگ در مقایسه با مرگ طبیعی پدر تأثیر یکسانی نداشته باشد. مسألهای در تحقیق حاضر، بررسی و مقایسه سطوح ارضای نیازهای اساسی مازلو در گروه از دانشجویان میباشد:
گروه اول: دانشجویانی که فرزندان شاهد هستند و در دانشگاه تربیت معلم حصارک مشغول به تحصیل هستند.
گروه دوم: دانشجویانی که در دانشگاه تربیت معلم حصارک مشغول به تحصیل هستند ولی دارای پدر میباشند.
در این تحقیق سعی بر آن است که مشخص شود آزمودنیهای هر گروه در کدامیک از سطوح سلسله مراتب نیازهای اساسی مازلو قرار دارند. همچنین نیازهای آنان تا چه حدی ارضا شده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تشکرو قدردانی الف
فهرست مطالب ب
فهرست جداول پ
پیشگفتار ت
چکیده تحقیق ۰
فصل اول: طرح تحقیق د
مقدمه ۱
بیان مسئله ۳
تعریف موضوع تحقیق ۴
هدفها و سؤالهای ویژه تحقیق ۶
فرضیههای تحقیق ۷
اهمیت موضوع تحقیق ۸
روش انجام تحقیق ۹
محدودیتهای تحقیق ۹
پیشینه مختصری از تحقیقاتی که تاکنون در ایران در این زمینه انجام شده است. ۱۰
فصل دوم: سابقه موضوع تحقیق
پایههای علمی و نظریههای مربوط به مسئله مطرح شده ۱۱
سلسله مراتب نیازهای پنجگانه روانی از دیدگاه مازلو ۱۳
خلاصهای از اهم تحقیقات انجام شده با ذکر جزیئات لازم ۲۱
فصل سوم: روش تحقیق ۲۴
نوع تحقیق ۲۴
روش آماری ۲۴
متغیرهای تحقیق ۲۴
جامعه هدف و حجم نمونه ۲۴
ابزار سنجش ۲۴
شیوه نمرهگذاری ۲۵
اعتبار روایی پرسشنامه ۲۵
روش نمونهگیری ۲۵
ویژگیهای نمونه ۲۵
روش جمعآوری اطلاعات ۲۶
فصل چهارم: یافتههای تحقیق و تجزیه و تحلیل یافتهها ۲۶
فصل پنجم: نتبجه گیری
نتیجهگیری ۳۷
محدودیتهای تحقیق ۳۷
میزان تعمیمپذیری به جامعه هدف ۳۸
پیشنهادات ۳۸
فهرست منابع ۳۹
پیوست ۴۰
فهرست جداول
شماره جدول عنوان صفحه
۱ محاسبه سطح ارضای نیازهای بین دوگروه دانشجویان شاد و عادی۲۷
۲ محاسبه سطح ارضای نیاز به امنیت بین دوگروه دانشجویان شاهد و عادی ۲۹
۳ محاسبه سطح نیاز به تعلق و محبت و وابستگی بین دو گروه دانشجویان شاهد و عادی ۳۱
۴ محاسبه سطح ارضای نیاز به احترام بین دو گروه دانشویان شاهد و عادی ۳۳
۵ محاسبه سطح نیاز به تحقق خویشتن بین دو گروه دانشجویان شاهد و عادی ۳۵
فهرست منابع :
۱- آدامز. ج. روانشناسی کودکان محروم از پدر ترجمه باقری و عطاران(۱۳۶۹) انتشارات دانشگاه تهران.
۲- شیولسون. ریچارد. استدلال آماری در علوم رفتاری جلد ۲ ترجمه دکتر کیامنش(۱۳۶۶) انتشارات جهاددانشگاهی
۳- شعاری نژاد، علی اکبر، فرهنگ علوم رفتاری(۱۳۶۴). انتشارات امیرکبیر.
۴- مزلو. ابراهام. اچ. روانشناسی شخصیت سالم ترجمه رویگریان(۱۳۶۷) انتشارات هدف
۵- مزلو. ابراهام. اچ. انگیزش و شخصیت ترجمه رضوانی(۱۳۶۷) انتشارات آستان قدس رضوی
۶- نادری عزت الله، سیف نراقی، مریم، روشهای تحقیق(۱۳۶۸) انتشارات بدر
۷- هادفیلد.ج.آ. روش شناسی کودک و بالغ ترجمه مشفق همدانی(۱۳۶۴) انتشارات صفیعلیشاه
۸- میلانی فرد ، بهروز. روانشناسی کودک و نوجوان استثنایی(۱۳۷۰) انتشارات قومس
۹- ثنایی، باقر، روان درمانی و مشاهده گروهی(۱۳۷۹) انتشارات چهر
۱۰- آزاد، حسین ، روانشناسی مرضی کودک(۱۳۶۸) انتشارات رضوی
۱۱- شولستن. دون. روانشناسی کمال ترجمه گیتیخوشدل(۱۳۶۹) انتشارات نشر نو
۱۲- مهران. محمدرضا. بررسی و مقایسه افسردگی دانشجویان یتیم و دانشجویان عادی(۱۳۷۱) استاد راهنما دکترآزاد. حسین. دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حاضر جهت بررسی و مقایسه سطح ارضای روانی پنجگانه مازلو بر روی ۶۰ نفر از دانشجویان شاهد و ۶۰ نفر از دانشجویان عادی انجام شدهاست. هردوگروه شاد و عادی از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران واحد حصارک هستند ابزار تحقیق در این پژوهش پرسشنامه شخصیتی مازلو میباشد که توسط دیوید لستر تهیه شدهاست دانشجویان شاهد و عادی بااستفاده از آزمون آماریt مستقل در نیازهای پنجگانه مازلو مورد مقایسه قرار گرفتند.
مقدار t مشاهده شده و سطح معنیداری نیازهای پنجگانه به شرح زیر به دست آمد.
۱- نیاز فیزیولوژیست ۴۵/۰=t مشاهده شده درسطح ۱/۰ تفاوت معنیدار نمیباشد.
۲- نیاز به امنیت ۹۲/۰=t مشاهده شده در سطح ۱/۰ تفاوت معنیدار نمیباشد.
۳- نباز به تعلق و وابستگی ۰۹/۱=t مشاهده شده در سطح۱/۰ تفاوت معنیدار نمیباشد.
۴- نیاز به احترام ۳۸/۰=t مشاهه شده در سطح۱/۰ تفاوت معنیدار نمیباشد.
۵- نیاز به تحقق خویشتن( خود شکوفایی) ۵۸/۳=t مشاهده شده در سطح ۱/۰ تفاوت معنیدار میباشد..
بنابراین براساس این تحقیق بین دوگروه دانشجویان شاهد و عادی فقط از نظر ارضاء نیاز به تحقق خویشتن تفاوت وجود دارد و گروه عادی از نظر تحقق خویشتن در سطح بالاتری قرار دارد.
یک خانواده که شامل زن وشوهر و اطفال است بطورکلی اساس طبیعی اجتماع بشری را تشکیل میدهد کودکان که ثمرة این ازدواجها هستند در بدو تولد دارای اجتماعات و نیازهای مختلف و متفاوت هستند که به تنهایی قادر به ارضاء آنها نبوده و پدر و مادر و بطور کلی خانواده عامل مهمی در ارضای نیازهای او میباشند. همچنین خانواده یکی از محیطهای سه گانه( خانواده، مدرسه، اجتماع) برای رشد و تکوین شخصیت هر فرد میباشد. وانقص بودن سازمان خانواده در انحراف شخصیت و بروز اختلالات عاطفی دارد. بدون تردید در محیط خانواده است که کودک کمکم اعتماد به نفس، مهرت . مهرو محبت، مسئولیت و تفاهم را کسب مینماید. بنابراین روانشناسان و جامعهشناسان آموزش و پرورش معتقدند که خانواده شایستهترین محیطها برای تربیت کودک بویژه در سالهای اوائل زندگی است. در میان پیشرفتهای روز افزونی که روانشناسان و دوران پزشکی در طول یک ربع قرن گذشته داشتهاست، این حقیقت روز به روز روشنتر شده که کیفیت و مراقبت پدر و مادر در اولین سالهای زندگی طفل در سلامت روحی آینده او اهمیت حیاتی دارد. همچنین بخش عظیمی از نیازهای کودک یا نوجوان توسط والدین مرتفع میشود که در این میان نقش پدر از اعتبار و ارزش خاصی پس از سنین نوزادی برخوردار است.
بیان مسئله
به نظر میرسد که مسئله از دست دادن پدر میتواند در ارضا نیازهای عاطفی کودکان تأثیر داشته باشد. البته ممکن است شهادت در جبهههای جنگ در مقایسه با مرگ طبیعی پدر تأثیر یکسانی نداشته باشد. مسألهای در تحقیق حاضر، بررسی و مقایسه سطوح ارضای نیازهای اساسی مازلو در گروه از دانشجویان میباشد:
گروه اول: دانشجویانی که فرزندان شاهد هستند و در دانشگاه تربیت معلم حصارک مشغول به تحصیل هستند.
گروه دوم: دانشجویانی که در دانشگاه تربیت معلم حصارک مشغول به تحصیل هستند ولی دارای پدر میباشند.
در این تحقیق سعی بر آن است که مشخص شود آزمودنیهای هر گروه در کدامیک از سطوح سلسله مراتب نیازهای اساسی مازلو قرار دارند. همچنین نیازهای آنان تا چه حدی ارضا شده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تشکرو قدردانی الف
فهرست مطالب ب
فهرست جداول پ
پیشگفتار ت
چکیده تحقیق ۰
فصل اول: طرح تحقیق د
مقدمه ۱
بیان مسئله ۳
تعریف موضوع تحقیق ۴
هدفها و سؤالهای ویژه تحقیق ۶
فرضیههای تحقیق ۷
اهمیت موضوع تحقیق ۸
روش انجام تحقیق ۹
محدودیتهای تحقیق ۹
پیشینه مختصری از تحقیقاتی که تاکنون در ایران در این زمینه انجام شده است. ۱۰
فصل دوم: سابقه موضوع تحقیق
پایههای علمی و نظریههای مربوط به مسئله مطرح شده ۱۱
سلسله مراتب نیازهای پنجگانه روانی از دیدگاه مازلو ۱۳
خلاصهای از اهم تحقیقات انجام شده با ذکر جزیئات لازم ۲۱
فصل سوم: روش تحقیق ۲۴
نوع تحقیق ۲۴
روش آماری ۲۴
متغیرهای تحقیق ۲۴
جامعه هدف و حجم نمونه ۲۴
ابزار سنجش ۲۴
شیوه نمرهگذاری ۲۵
اعتبار روایی پرسشنامه ۲۵
روش نمونهگیری ۲۵
ویژگیهای نمونه ۲۵
روش جمعآوری اطلاعات ۲۶
فصل چهارم: یافتههای تحقیق و تجزیه و تحلیل یافتهها ۲۶
فصل پنجم: نتبجه گیری
نتیجهگیری ۳۷
محدودیتهای تحقیق ۳۷
میزان تعمیمپذیری به جامعه هدف ۳۸
پیشنهادات ۳۸
فهرست منابع ۳۹
پیوست ۴۰
فهرست جداول
شماره جدول عنوان صفحه
۱ محاسبه سطح ارضای نیازهای بین دوگروه دانشجویان شاد و عادی۲۷
۲ محاسبه سطح ارضای نیاز به امنیت بین دوگروه دانشجویان شاهد و عادی ۲۹
۳ محاسبه سطح نیاز به تعلق و محبت و وابستگی بین دو گروه دانشجویان شاهد و عادی ۳۱
۴ محاسبه سطح ارضای نیاز به احترام بین دو گروه دانشویان شاهد و عادی ۳۳
۵ محاسبه سطح نیاز به تحقق خویشتن بین دو گروه دانشجویان شاهد و عادی ۳۵
فهرست منابع :
۱- آدامز. ج. روانشناسی کودکان محروم از پدر ترجمه باقری و عطاران(۱۳۶۹) انتشارات دانشگاه تهران.
۲- شیولسون. ریچارد. استدلال آماری در علوم رفتاری جلد ۲ ترجمه دکتر کیامنش(۱۳۶۶) انتشارات جهاددانشگاهی
۳- شعاری نژاد، علی اکبر، فرهنگ علوم رفتاری(۱۳۶۴). انتشارات امیرکبیر.
۴- مزلو. ابراهام. اچ. روانشناسی شخصیت سالم ترجمه رویگریان(۱۳۶۷) انتشارات هدف
۵- مزلو. ابراهام. اچ. انگیزش و شخصیت ترجمه رضوانی(۱۳۶۷) انتشارات آستان قدس رضوی
۶- نادری عزت الله، سیف نراقی، مریم، روشهای تحقیق(۱۳۶۸) انتشارات بدر
۷- هادفیلد.ج.آ. روش شناسی کودک و بالغ ترجمه مشفق همدانی(۱۳۶۴) انتشارات صفیعلیشاه
۸- میلانی فرد ، بهروز. روانشناسی کودک و نوجوان استثنایی(۱۳۷۰) انتشارات قومس
۹- ثنایی، باقر، روان درمانی و مشاهده گروهی(۱۳۷۹) انتشارات چهر
۱۰- آزاد، حسین ، روانشناسی مرضی کودک(۱۳۶۸) انتشارات رضوی
۱۱- شولستن. دون. روانشناسی کمال ترجمه گیتیخوشدل(۱۳۶۹) انتشارات نشر نو
۱۲- مهران. محمدرضا. بررسی و مقایسه افسردگی دانشجویان یتیم و دانشجویان عادی(۱۳۷۱) استاد راهنما دکترآزاد. حسین. دانشگاه علامه طباطبایی