در راستای سیاستهای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران،طرح تحقیقاتی (( مطالعه تطبیقی الگوهای نوین مدیریت منابع انسانی و ارائه الگوی مناسب برای ایران )) انجام پذیرفته و با یاری پروردگار متعال به مرحله نهایی رسیده است .
در انجام این طرح تحقیقاتی ، یک گروه پنج نفره متشکل از مدیر طرح ( آقای محمد رضا عاطفی ) ، یک کارشناس ارشد و سه کارشناس ، زمانی حدوداً سه ماهه را به تحقیق و مطالعه در زمینه سیستم های مدیریت منابع انسانی (HRM ) ، بررسی وضع موجود منابع انسانی در وزارت بهداشت و درمان و مدلهای نوین در این زمینه گذرانیده اند .
گروه مذکور ضمن استفاده از بسیاری منابع داخلی موجود در ایران ، به این منابع قناعت ننموده و با استفاده از شبکه جهانی اینترنت ده ها مقاله و گزارش چندین کنفرانس مربوط را در زمینه HRM مورد کنکاش و بررسی قرار داده است .
طرح تحقیقاتی مذکور ، در چهار مرحله به انجام رسیده ، که از قرار ذیل می باشد :
مرحله اول ) مطالعه قوانین اداری و استخدامی جمهوری اسلامی ایران و استخراج مواردی از این قوانین که مرتبط با مقوله مدیریت منابع انسانی و یا خطاب به وزارت بهداشت و درمان و کارکنان آن .
مرحله دوم ) استخراج کلیات و ادبیات مدیریت منابع انسانی با استفاده از منابع علمی داخلی و خارجی .
مرحله سوم ) بررسی موضوعی مدلهای نوین مدیریت منابع انسانی از طریق مقالات و تئوریهای روز جهان در اینترنت و مراجعه به کتابخانه های دانشگاهها و استفاده از متن سخنرانیها و پایان نامه ها .
مرحله چهارم ) ارائه پیشنهادات و الگوهای مناسب برای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با در نظر گرفتن الگوهای نوین جهانی و نتایج حاصل از بررسی چالشهای موجود در این بخش .
فهرست مطالب
طراحی ساختار سازمانی
تامین نیروی انسانی
آموزش و بهسازی نیروی انسانی
مدیریت عملکرد
نظامهای پرداخت حقوق و دستمزد
حفظ و نگهداری منابع انسانی
جابجایی و ترک نیروی انسانی
روابط کار
سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی( HRIS )
اهمیت پژوهش
اهداف پژوهش
ادبیات موضوع
روش تحقیق
نتایج تحقیق
منابع و ماخذ
ب)منابع لاتین
۱)Babed, M.and Balachandran ,”Cost Driver Optimization in Activity Based Costing,”The Accounting Review,(July 1993), PP.563-575.
2)Bennett, P.,”ABM and the Procurement Cost Model,” Management Accounting,(March 1996), PP. 28-32.
3)Bromwich, M.,”Management Accounting: Pathway to Progress,” Management Accounting,(April 1994),PP.39-44
اشاره :
فرار مغزها پدیده ای پیچیده و چندلایه است. آنها که کشور خود را ترک میکنند تا در دیاری دیگر ساکن شوند برای این اقدام خود دلایل گوناگونی دارند. برخی از این دلایل به دافعه های داخلی برمی گردد و برخی دیگر به جاذبه های خارجی مربوط می شود.
نوشته حاضر تلاش می کند تا برخی زوایای تاریک در این عرصه را روشن کند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه
بیان مسئله
فرضیه های تحقیق
ضرورت واهمیت توجه به فرار مغزها
پدیده مهاجرت متخصصان
مهاجرت متخصصان ایرانی پس از انقلاب اسلامی
متغیرهای مستقل و وابسته
جامعه و نمونه آماری
روش جمع آوری و گردآوری اطلاعات (منابع)
نتیجه گیری
پیشنهادات محقق
چکیده تحقیق:
صورتهای مالی به عنوان هسته مرکزی گزارشگری مالی حاوی اطلاعاتی در مورد وضعیت مالی بنگاههای اقتصادی و تجاری است که به منظور استفاده طیف وسیعی از استفاده کنندگان تنظیم میگردد .لذا این صورتهای مالی باید وضعیت این بنگاهها را به نحو روشنی مشحص نماید .حسابرسبه عنوان مستقل بر کیفیت این اطلاعات نظارت دارد . تحقیق حاضر با رعایت روش تحقیق طراحی و اجرا شده و متشکل از ۵ فصل است فصل اول شامل تشریح موضوع توصیف آن و موارد استفاده افراد و اشخاص حقوقی و سایر استفاده کنندگان از نتایج این تحقیق میباشد.در فصل دوم به مبانی نظری موضوع تحقیق و روشهای آماری اشاره میشود.در فصل سوم اشاره ای به روشهای تحقیق و فرضیه های تحقیق و جامعه آماری و نمونه آماری شده است.در فصل چهارم به بررسی فرضیه های تحقیق و آزمون تک تک آنها می پردازیم وسپس نتایج لازم گرفته میشود.و بالاخره در فصل آخر نیز به خلاصه ای از تحقیق صورت گرفته و همچنین یافته های تحقیق و نتیجه گیری پرداخته میشود.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده تحقیق…………………………..……………………………………………………..…۹
فصل اول )کلیات طرح تحقیق
۱-۱) مقدمه ……………………………………………………………………………………………… ۱۱
۱-۲) تشریح و بیان موضوع ……………………………………………………………………….. ۱۱
۱-۳) فرضیه های تحقیق ……………………………………………………………………………. ۱۵
۱-۴) ضرورت انجام تحقیق ………………………………………………………………………… ۱۶
۱-۵) اهداف اساسی تحقیق ………………………………………………………………………… ۱۷
(۱-۶)قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………….. ۱۷
۱-۷) مفاهیم و اصطلا حات کلیدی ………………………………………………………………. ۱۸
فصل دوم ) مبانی نظری تحقیق
۲-۱) مقدمه ………………………………………………………………………………………………. ۲۱
۲-۲) اطلاعات حسابداری و تصمیم گیری ……………………………………………………. ۲۱
۲-۳) ماهیت تداوم فعالیت …………………………………………………………………………… ۲۲
۲-۴) درجه شمول تداوم فعالیت ………………………………………………………………….. ۲۵
۲-۵) تداوم و اصول حسابداری ………………………………………………………………….. ۲۶
۲-۶) تداوم فعالیت و ارزش گذاری دارایی ها ………………………………………………. ۲۷
۲-۶-۱) ارزش تسویه ………………………………………………………………………………… ۲۸
۲-۶-۲) بهای تمام شده تاریخی ………………………………………………………………….. ۲۹
۲-۶-۳) ارزش جاری ………………………………………………………………………………… ۳۰
۲-۶-۴) ارزش فعلی جریان های نقدی …………………………………………………………. ۳۶
۲-۷) اثرات تداوم فعالیت برحسابرسی …………………………………………………………. ۳۶
۲-۸) فرض تداوم فعالیت در ایران ………………………………………………………………. ۴۴
۲-۹) مبانی نظری شاخص ها ……………………………………………………………………… ۴۲
فصل سوم )روش و ساختار تحقیق
۳-۱) مقدمه ………………………………………………………………………………………………. ۵۱
۳-۲) دامنه تحقیق ……………………………………………………………………………………… ۵۱
۳-۳) روش تحقیق ……………………………………………………………………………………… ۵۲
۳-۴) ابزار اندازه گیری ……………………………………………………………………………… ۵۲
۳-۵) تهیه پرسش نامه و جمع آوری اطلاعات ………………………………………………. ۵۴
۳-۶) پایانی ( قابلیت اطمینان ) پرسش نامه …………………………………………………… ۵۴
۳-۷) اعتبار ( روایی ) پرسش نامه ………………………………………………………………. ۵۵
۳-۸) روش توزیع پرسش نامه ……………………………………………………………………. ۵۵
۳-۹) معایب پرسش نامه ……………………………………………………………………………. ۵۷
فصل چهارم )تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
۴-۱) آمار اطلاعات عمومی ( جمعیت شناسی ) ……………………………………………… ۵۹
۴-۲) تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از نمونه آماری …………………………………………. ۶۰
۴-۲-۱) نگاره های آماری ………………………………………………………………………….. ۶۰
۴-۲-۱-۱)میانگین هر شاخص و میانگین مبنا………………………………………………… ۶۱
۴-۲-۱-۲)محاسبه انحراف معیار هر شاخص………………………………………………… ۶۳
۴-۲-۲) آزمون فرضیه هابا استفاده از آمار استنباطی …………………………………… ۶۵
۴-۲-۲-۱) فرضیه شماره یک …………………………………………………………………….. ۶۶
۴-۲-۲-۲) فرضیه شماره دو ……………………………………………………………………… ۶۷
۴-۲-۲-۳) فرضیه شماره سه …………………………………………………………………….. ۶۸
۴-۲-۲-۴) فرضیه شماره چهار ………………………………………………………………….. ۶۹
۴-۲-۲-۵) فرضیه شماره پنجم …………………………………………………………………… ۷۰
۴-۲-۲-۶) فرضیه شماره شش ………………………………………………………………….. ۷۱
۴-۲-۲-۷) فرضیه شماره هفت …………………………………………………………………… ۷۳
۴-۲-۲-۸) فرضیه شماره هشت …………………………………………………………………. ۷۴
فصل پنجم ) خلاصه تحقیق و نتیجه گیری
۵-۱) خلاصه تحقیق …………………………………………………………………………………… ۷۷
۵-۲) نتایج تحقیق ………………………………………………………………………………………. ۷۸
۵-۳) محدودیت های تحقیق ………………………………………………………………………… ۷۸
۵-۴) پیشنهادات برای تحقیقات آتی ……………………………………………………………… ۷۹
پیوست ها ………………………………………………………………………… ۸۱
منابع و مأخذ…………………………………………………………………….. ۸۹
فهرست منابع و مأخذ
۱- )آذر ، عادل و منصور مومنی ، آمار و کاربرد آن در مدیریت ۲،انتشارات سمت ، چاپ هفتم ، تهران :(۱۳۸۳)
۲- )اکبری ، فضل الله ، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی ، تهران : سازمان حسابرسی ، نشریه ۱۲۹ ،( شهریور ۸۲ )
۳- ایزاک ، استفن وویلیام ب مایکل ، راهنمای جامع تحقیقات وارزیابی ، ترجمه مرضیه کریم نیا ، مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی ( ۱۳۷۴)
۴- بزرگ اصل ، موسی ، برد اشت حسابرسان مستقل و استفاده کنندگان از محتوای پیامهای ارسال شده به وسیله گزارش های حسابرسی ، پایان نامه دکتری ، دانشگاه علامه طباطبائی (۱۳۸۰)
۵- ترجمه گروی ، مسائل مربوط به تداوم فعالیت ،تهران: موسسه حسابرسی سازمان صنایع ملی و سازمان برنامه ، نشریه شماره ۲۶ ، ( اردیبهشت ۱۳۶۱ )
۶- سلیمانی امیری ، غلامرضا ، بررسی شاخص های پیش بینی کننده ورشکستگی در شرایط محیطی ایران ،پایان نامه دکتری ، دانشگاه تهران ۱۳۸۱
۷- نوو ، ریموند پی، مدیریت مالی ، ترجمه واقتباس علی جهانخانی و علی پارسائیان ،جلد دوم ، تهران : انتشارات سمت ، چاپ پنجم ،(۱۳۷۹)
این تحقیق در سال ۱۳۸۱ با عنوان « بررسی محتوای کتابهای هنر از دیدگاه معلمین هنر » انجام شده است در این تحقیق سوالات زیر مد نظر بوده است .
۱ـ آیا اکثریت معلمین هنر قادر به تدریس محتوای کتب درسی هنر
می باشند .
۲ـ آیا بی اهمیت بودن درس هنر در مدارس سبب بی تأثیر شدن این درس در روند رشد خلاقیت های هنری و علمی دانش آموزان شده است . جامعه آماری این تحقیق را معلمین هنر مدارس راهنمایی آموزش و پرورش ناحیه ۱ و ۳ کرج تشکیل می دهند که تعداد آنها ۱۲۰ نفر می باشد و تعداد ۸۰ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند .
اطلاعات مورد نیاز در این تحقیق بوسیلة پرسشنامه جمع آوری گردیده و با استفاده از روش آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .
نتایج بدست آمده از این تحقیق بیانگر آن است که در تألیف کتب هنر باید به بهره گیری از نظریات روانشناسان مسائل تربیتی کودکان و نوجوانان، استادان و نخبگان هنری ، معلمان با تجربه درامر آموزش هنر و خود دانش آموزان همت گماشت .
در رفع کمبود معلم متخصص و مجرب کوشید و مباحث کتاب به صورت مستقیم به دانش آموزان دیکته نشود تا قوه خلاقیت دانش آموزان پرورش یابد و از شیوه های نوین طراحی فراتر از مداد استفاده شود ، به نقاشی آزاد بیشتر توجه شود .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول ـ کلیات
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. ۱
بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………….۴
اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………۶
اهمیت و ضرورت تحقیق …………………………………………………………………………….۷
سوالات تحقیق …………………………………………………………………………………………۱۰
متغیرها و تعریف عملیاتی آنها ………………………………………………………………….۱۱
فصل دوم ـ مبانی نظری تحقیق
ادبیات تحقیق …………………………………………………………………………………………..۱۶
پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………………………۲۵
فصل سوم – روش تحقیق
نوع تحقیق ……………………………………………………………………………………………….۲۹
جامعه آماری . حجم نمونه و روش نمونه گیری ……………………………………….۲۹
ابزار تحقیق ………………………………………………………………………………………………۲۹
روش تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………..۳۰
فصل چهارم ـ تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………………….۳۲
فصل پنجم ـ بررسی یافته های تحقیق
نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………..۴۸
محدودیت ها …………………………………………………………………………………………….۵۰
پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………..۵۱
فصل ششم ـ خلاصه تحقیق
خلاصه تحقیق …………………………………………………………………………………………۵۳
منابع و مآخذ
فهرست منابع ……………………………………………………………………………………………۵۷
ضمائم
پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………..۵۹
فهرست جداول
شماره جدول عنوان جدول صفحه
۱ – مشخصات دبیران هنر …………………………………………………………………. ۳۲
۲ – میزان فعالیت های خارج از مدرسه دبیران هنر………………………………..۳۳
۳ – اهمیت ضرورت داشتن کتاب هنر برای دانش آموزان …………………….۳۳
۴ – میزان اختصاص ساعت تدریس هنر در مدارس ………………………………۳۴
۵ – آموزش بخشهای مختلف کتاب هنر توسط معلمین هنر ………………….۳۵
۶ – روشهای تدریس کتاب هنر ……………………………………………………………۳۶
۷ – میزان علاقمندی دانش آموزان به فعالیت های هنری ……………………..۳۷
۸ – میزان تأثیر کتاب روش تدریس دربهبودجریانتدریس هنر ……………۳۸
۹ – میزان دسترسی دانش آموزان به ابزار و وسایل مورد نظر …………..۳۸
۱۰ – موجودی کتابهای هنری درکتابخانه ها ………………………………………….۳۹
۱۱ – مشکلات موجود درامر تدریس درس هنر ……………………………………..۴۰
۱۲ – تقدّم آموزش خط نستعلیق با قلم ریز قبل از آموزش با قلم …………..۴۱
۱۳ – تألیف کتب هنر بر اساس جنسیت ………………………………………………….۴۱
۱۴ – گنجانیدن مسائل اقلیمی و هنرهای بومی درتألیف کتب هنر ……………۴۳
۱۵ – ضرورت تشکیل کلاسهای ضمن خدمت …………………………………………۴۴
۱۶- نظرات و پیشنهادات راجع به کتب هنر …………………………………………..۴۵
فهرست منابع :
۱ـ تاریخ پزشکی ایران و سرزمین های خلافت شرقی ـ الگود ـ ترجمه باقر فرقانی
۲ـ تاریخ تمدن اسلام ـ جرجی زیدان ـ ترجمه علی جواهر کلام
۳ـ تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی ـ دکتر ذبیح الله صفا
۴ـ تاریخ نجوم اسلامی ـ نلینو ـ ترجمه احمد آرام
۵ـ خدمات متقابل اسلام و ایران ـ استاد شهید مرتضی مطهری
۶ـ علم و تمدن در اسلام ـ سید حسین نصر ـ ترجمه احمد آرام
۷ـ مقدمه ابن خلدون ـ ابن خلدون ـ ترجمه محمد پروین گنابادی
۸ ـ مقدمه بر تاریخ علم ـ جورج سارتون ـ ترجمه غلامحسین صدری افشار
چکیده
برای اطمینان از عملکرد بخش بهداشت و حصول به آرمان های انسانی آن، طراحی شاخص های اقتصادی و محاسبه آن از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این پژوهش طراحی شاخص های ارزیابی اقتصادی بخش بهداشت است. در این پژوهش شاخص های ارزیابی اقتصادی بر چگونگی تخصیص منابع، فراهم بودن امکانات بهداشتی و درمانی ، دسترسی جمعیت های هدف به خدمات مورد نیاز و توزیع عادلانه منابع با تاکید بر کارایی منابع تاکید دارد. نوع پژوهش کاربردی و روش مطالعه آن تطبیقی و به صورت توصیفی است . تحلیل و انتخاب شاخص ها براساس نظریات کارشناسان ذیربط با استفاده از تکنیک دلفی انجام شده است . نتایج این پژوهش بر مبنای راهکارها، مدل ها و اهداف طراحی شاخص های ارزیابی اقتصادی شامل، ۹۲ شاخص با ذکر فرمول آنها در قالب طبقه بندی های رایج بین المللی ارائه گردیده است . استفاده هرچه سریعتر از شاخص های طراحی شده که در حال حاضر در دستور کار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برای ارزیابی اقتصادی از منابع بخش بهداشت وجود ندارد توصیه و تاکید می شود.
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
روش پژوهش
الگو و مبنای تعیین شاخص های ارزیابی اقتصادی
ویژگی های یک شاخص
شاخص های زمینه ای بخش بهداشت
تنوع شاخص های ارزیابی اقتصادی
شاخص های مرحله ای ارزیابی اقتصادی
منبع اطلاعات شاخص های ارزیابی اقتصادی
شاخص های سلامت برای همه
طراحی شاخص ها بر مبنای مدل داده- ستاده
بازتاب و پیش تاب Feed Back & Feed
شاخص های سنجش کارایی هزینه ها
مقیاس های اندازه گیری
ارزیابی اقتصادی و سنجش عدالت
شاخص های سنجش اولویت ها
ارزیابی اقتصادی و پیش بینی هزینه ها
شاخص ها و توجه به بازیابی هزینه ها
مفهوم کنترل با شاخص های ارزیابی اقتصادی
ویژگی های شاخص های ارزیابی اقتصادی برای کنترل
شاخص های ارزیابی اقتصادی و بهره وری
کاربرد شاخص های ارزیابی اقتصادی
بهره گیران از پژوهش
یافته های پژوهش
شاخص های هزینه ای بخش بهداشت
شاخص قیمت و سنجش تورم و اثر آن بر سلامت ؛
شاخص کیفیت زندگی و عدالت در بخش بهداشت
بیکاری نیروی انسانی در بخش بهداشت
شاخص های هزینه ای برحسب طبقه بندی کلی
سایر شاخص ها
بحث و نتیجه گیری
فهرست منابع
فهرست منابع
۱-Sorkin, Alan L.,” Health Economics in Developing Countries,” (D.c.Health and Company,Lexington,Massachusetts,1976).
2- Drummond Michacl F. et al. Methods for Economic Evaluation of Health Care programmes 2nd ed. (New York: Oxford University Press, 1977).
3- WHO: Commission on Macreconomics and Health : investing in health for economic development Geneva 2001.
4- The World Health Report 2002, Reducing risks, promoting Healthy Life, Geneva, October 2002.
5- The World Health Organization, The World Health Report, 2003.
6- Getzen, T.e.Health Economics Fundamentals And flow of Funds, John Wiley And Sons Ins., USA, 1997.