طرح مسئله
از آنجائیکه اعتقاد به ضرورت وجود رقابت به عنوان یک اصل مسلم در فراشدهای سیاسی، آنرا از شاخصهای نظام مردمسالار دینی قرار میدهد که در شرایط مطلوب از کار ویژهی مختلفی از جمله ثبات سیاسی، پویایی و نشاط سیاسی و اجتماعی، تقویت وفاق اجتماعی برخوردار خواهد بود. اما در عین حال قائل شدن به این نکته که صرف وجود تکثر در آرا و رقابتهای سیاسی ـ اجتماعی ارزشهای پیشگفته محقق نخواهد شد.
رقابتهای سیاسی زمانی میتواند ارزشمند تلقی شود که به پراکندگی و تفرق سیاسی منجر نگردد، از این رو وجود رقابت در جامعه به تنهایی نمیتواند راه حل اساسی تلقی شود. رقابت خود نیازمند بسترها و شرایطی از جمله فرهنگ سیاسی، وجود روحیه انتقادپذیری دگرپذیری و پایبندی به مقررات، وجود نهادهای مدنی و عدالت اجتماعی است که به همگرایی و وفاق ملی منجر گردد.
فهرست مطالب
بخش اول : بررسیهای اجمالی و کلیات نظری
فصل اول : طرح مسئله
پیشینة تحقیق
هدف پژوهش
سؤال اصلی
سؤالات فرعی
متغیرهای دخیل
فرضیه اصلی
فرضیههای فرعی
چارچوب تحقیق
روش آزمون فرضیه
اهمیت اثبات فرضیه
سازماندهی پژوهش
فصل دوم : مبانی نظری مفهوم رقابت و معانی لغوی
مفهوم رقابت
الف: رقابت سیاسی
۱ـ رقابت سیاسی از لحاظ لغوی
۲ـ رقابت سیاسی از لحاظ اصطلاحی
فصل سوم : ماهیت و چیستی رقابت سیاسی و مرزهای آن
ماهیت رقابت سیاسی
چیستی رقابت سیاسی
الف: تکثر سیاسی
۲ـ تکثر سیاسی متوازن
ب: آزادی
۱ـ آزادی فراقانونی
۲ـ پیشگیری از «استبداد اکثریت»
۳ـ حاکمیت مقتدر
۴ـ نهادمندی
۲ـ قانونمندی، اعتماد و امنیت در حوزه رقابت
۵ـ فرهنگ مشارکتی
نقش عوامل فرهنگی در گسترش مشارکت سیاسی و اجتماعی
مرزهای وفاق و رقابت سیاسی
فصل چهارم : آسیبشناسی رقابتهای سیاسی
استدلال منتقدان
۱ـ ضعف روحیه دگرپذیری
۲ـ تکثرگرایی مانع اقتدار نظام میشود
۳ـ ناپایبندی حزبها و گروهها به رعایت قوانین و مقررات و قاعده بازی سیاسی
۴ـ نبود نهادهای مدنی
۵ـ نبود جامعهپذیری سیاسی
ضعف جامعهپذیری سیاسی در میان مردم
ضعف جامعهپذیری سیاسی در بین نخبگان
ضعف جامعهپذیری سیاسی در نهاد دولت
فصل پنجم : الگوهای مختلف در رقابت سیاسی
الگوهای مختلف رقابت سیاسی
۱ـ الگوی تکثرگرا
۲ـ الگوی یکسان انگار
۳ـ الگوی تثبیتگرا
نهادهای رقابت سیاسی
رقابت سیاسی و مشارکت سیاسی
مشارکت، رقابت و توسعه سیاسی
۱) تمرکز منابع قدرت
۲- چند پارگی جامعه
۳- ایدئولوژی و فرهنگ سیاسی گروه حاکمه
عوامل تعیین کننده مشارکت سیاسی
مشروعیت، مقبولیت و مشارکت سیاسی
مشروعیت سیاسی
فصل ششم : رقابتهای سیاسی و شاخصهای آن
رقابت سیاسی و شاخصهای آن
شاخصهای وفاق در جمهوری اسلامی
فصل هفتم : جنبشهای ساختاری و چالشهای مربوط به آن
جنبشهای ساختاری و چالشهای مربوط به باز تقسیم قدرت در ایران
چالش مطبوعات در روند رقابتهای درون ساختاری
تجربه حزب در ایران
۱ـ زمینههای تاریخی
انواع حزب در ایران
انتخابات چیست؟
تاریخچه انتخابات
قبل از پیروزی انقلاب (اولین مجلس موقتی)
شرایط کاندیدها و رای دهندگان در اولین نظامنامه انتخاباتی
دومین انتخابات
پس از پیروزی انقلاب (اولین انتخابات)
انتخابات عمومی و سراسری
انتخابات مجلس خبرگان
انتخابات ریاست جمهوری
انتخابات مجلس شورای اسلامی
انتخابات شوراهای اسلامی کشور
همهپرسی
اهمیت انتخابات و ضرورتهای آن
دیدگاهها و آرمانها در ارتباط با انتخابات
رقابت سیاسی در زمان جنگ: از مجلس دوم تا مجلس سوم
رقابت سیاسی در دورة پس از جنگ
الف ـ از مجلس سوم تا مجلس چهارم
ب ـ از مجلس چهارم تا آغاز دورة ریاست جمهوری خاتمی
از تشکیل دولت خاتمی تا شکلگیری مجلس ششم شورای اسلامی
انتخابات ریاست جمهوری و تصاعد رقابتهای درون ساختاری
بخش دوم: دیدگاههای صاحبنظران سیاسی
فصل اول : دیدگاه دال و رقابت سیاسی
دیدگاه هانتینگتون و رقابت سیاسی
دیدگاه لوسین پای و رقابت سیاسی
فصل دوم : قواعد رقابت سیاسی پس از تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی
۱ـ اصول کلی قواعد رقابت سیاسی
اسلام و رقابت سیاسی
الف: دیدگاه مخالف:
چند دیدگاه دربارة استدلال مذکور
ب: دیدگاه موافق
۱ـ شورا و رقابت سیاسی
بخش سوم : امنیت ملی
فصل اول : مفهوم، فرآیند، برآیند امنیت ملی
مفهوم امنیت ملی
فرآیند امنیت ملی
امنیت ملی برآیند اقتدار ملی
چهار نکته در امنیت ملی
ظرفیت بهرهبرداری
ظرفیت استراتژیک
فصل دوم : اصول بنیادین نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران
سیاستهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران
تأثیر رقابتهای سیاسی بر امنیت ملی
۱ـ چیستی منفعت ملی
۲ـ لوازم منافع ملی
اصل اول ـ رقابتهای سیاسی نباید وفاق ملی را مخدوش نماید
اصل دوم: رقابتهای سیاسی نباید استقلال کشور را مخدوش سازد
اصل سوم ـ رقابتهای سیاسی نباید به التزام به قانون اساسی لطمه وارد آورد
فرهنگ سیاسی و تأثیر آن بر امنیت ملی
تأثیر مشارکت سیاسی بر امنیت ملی
فصل سوم : آسیبشناسی ساختاری و امنیتی کردن رقابت
آسیبشناسی ساختاری (نبود مدیریت امنیت ملی در ایران)
امنیتی کردن رقابت سیاسی
فصل چهارم : دیدگاههای گروهها و احزاب مختلف در یک نگاه
فصل پنجم : نتیجهگیری
منابع
منابع
۱ـ ایران. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رویارویی اندیشهها (مجموعه مقالات، ج۱(تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،۱۳۷۹).
۲ـ ایوبی، حجت اله، «پیدایی و پایایی احزاب سیاسی در غرب»؛ تهران:انتشارات سروش، ۱۳۷۹٫
۳ـ ــــــــــــــــــ، «اکثریت چگونه حکومت میکند؟»؛تهران: انتشارات سروش، ۱۳۷۹٫
۴ـ ابوترابیان، حسن؛ «محمدرضا پهلوی پاسخ به تاریخ»؛ تهران: ناشر، مترجم، ۱۳۷۱٫
۵ـ افتخاری، اصغر؛ «مراحل بنیادین اندیشه در مطالعات امنیت ملی»؛ تهران:انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی؛ ۱۳۸۱٫
۶ـ افتخاری، اصغر؛ با مقدمه دکتر تاجیک؛ «درآمدی برخطوط قرمز در رقابتهای سیاسی»، [تهران]: چاپ گلبان، ۱۳۸۱).
چکیده:
نخستین بار دانشمندی به نام سالوی در سال ۱۹۹۰ اصطلاح هوش هیجانی را برای بیان کیفیت، درک احساسات، هم دردی با دیگران و نیز اداره مطلوب خلق و ضوبه کار برد.
هوش هیجانی EQ موضوعی است که در آن به توانایی تشخیص و توصیف هیجانات همچنین مدیریت بر هیجانات می پردازند.
این هوش در زندگی افراد نقش مهمی را ایفا کرده و همچنین بر سلامتی روانی و جسمانی تأثیر می گذارد.
توانایی برخورداری از این هوش می تواند این مسئله را برای ما روشن کند که چرا گاهی افراد با سطح پائین تحصیلات می توانند موفق تر از افراد با تحصیلات عالی باشند.
بنابراین با کسب این هوش از طریق محیط خانواده می توان به موفقیت دست یابی پیدا کرد.
فهرست مطالب :
چکیده………………………………………………………………………………………………………… ۴
فصل اول ………………………………………………………………………………………………….. ۵
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………….. ۶
سؤالات پژوهش………………………………………………………………………………………….. ۷
بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………… ۸
اهمیت پژوهش……………………………………………………………………………………………. ۸
هدف از پژوهش………………………………………………………………………………………… ۱۰
فصل دوم: ……………………………………………………………………………………………….. ۱۱
هوش هیجانی…………………………………………………………………………………………….. ۱۵
هوش هیجانی ضعیف و بیماری روانی ………………………………………………………… ۱۸
هوش هیجانی کاربردی ……………………………………………………………………………… ۲۳
ابراز هیجانی و پیامدهای سلامت…………………………………………………………………. ۲۴
فرونشاندن هیجانی و پیامدهای سلامت………………………………………………………… ۲۶
آموختن تنظیم هیجانات خود برای سلامت بهتر …………………………………………….. ۲۸
تأثیر مثبت بر حرفه و تجارب………………………………………………………………………. ۳۱
تأثیر منفی بر کار و تجارت…………………………………………………………………………. ۳۳
فصل سوم………………………………………………………………………………………………… ۳۵
تجزیه تحلیل………………………………………………………………………………………………. ۳۶
فصل چهارم …………………………………………………………………………………………….. ۳۸
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………….. ۳۹
پیشنهاد…………………………………………………………………………………………………….. ۴۰
منبع………………………………………………………………………………………………………….. ۴۱
منابع:
۱) http: M www. articlesir
2) کیاروچی، حوزف، ۱۳۸۵، هوش هیجانی در زندگی روزمره، تهران، انتشارات سخن.
۳) گلمن، دانیل به ترجمه نسرین پارسا، ۱۳۸۰، هوش هیجانی، تهران، رشد.
۴) سجانی نژاد، مهدی و یوزباشی وعلیرضا ۱۳۸۷، هوش هیجانی و مدیریت در سازمان
(مبنای نظری، شیوه های آموزش و ابراز سنجش) تهران انتشارات سیطرون.
طرح و مقدمه تحقیق
بنا بر گرایش ها و اعتقادهای موجود میان تمام انسان ها در ادیان مختلف می توان با وجود تفاوت ها و اختلافهای میان آنها به نکته ای توجه کرد که نشان دهندة یک باور در میان آنها است. نکته ای که باعث شد که دین هایی مثل اسلام. مسیح، یهود… هر کدام به گونه ای باهم پیوند داشته باشند.
اعتقاد به ظهور یک منجی و نجات دهنده و اجر اکننده عدل و عدالت در جهان،
خود پیوندی میان این ادیان می باشد و این موضوع باعث شد تا من از این نکته
استفاده کرده و تحقیق خود را در مورد این موضوع بنویسم که نه تنها باعث
شناخت من نسبت به دین های دیگر شده بلکه مرا بر این باور داشته که تمام
ادیان با هر تفاوت و اختلاف در پایان به نکته ای خواهند رسید که اعتقاد و
باور همه می باشد. همین موضوع باعث می شود که ما مسلمانان با داشتن آخرین و
کاملترین دین هیچ دینی را رد نکنیم زیرا هر دینی در زمان خود کاملترین
بوده و با گذشت زمان کاملتر شد تا به اسلام که کاملترین دین و آخرین می
باشد رسیده، چه بسا که با آمدن موعود ما یعنی حضرت مهدی (عج) دین اسلام
کامل و جامع تر شود.
فهرست مطالب
طرح و مقدمه تحقیق سؤال اصلی متن
پیش فرضیه و توضیح آن
توضیحی در مورد سیطره زمانی و مکانی موضوع تحقیق
پیشینه تاریخ
تعریف واژه ها
یهود و منجی موعود موعود در تورات
نشانه های ظهور منجی
خلاصه
مسیحیت و منجی موعود موعود در انجیل
توضیح پیرامون علائم ظهور
منجی موعود در اسلام موعود در آیات قرآن
موعود در روایات و احادیث معصومین(ع)
علائم ظهور در اجتماع
نتیجه
نکته پایانی
مأخذ فارسی و عربی
مأخذ فارسی و عربی
۱ـ انجیل، انجمن پخش کتب مقدسه
۲ـ تورات، انجکن پخش کتب مقدسه
۳ـ شیخ مفید، الارشاد ۱۳۴۶
۴ـ قرآن کریم
۵ـ ک.م.سن. آئین های هندو، ترجمه ع. پاشائی
۶ـ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه
۷ـ مجلسی، علامه محمد باقر، بحارالانوار
چکیده:
هدف از تحقیق حاضربررسی ویژگیهای شخصیتی در بین دانشجویان با نگرش مثبت و
منفی به مواد مخدر و اعتیاد در دانشجویان ورودی ۸۴ دانشگاه ازاد اسلامی
واحد ابهر که فرضیه های عنوان شده مقایسه افسردگی و اسکیزو فرنی – ضعف
روانی و پارانویا – در بین دانشجویان با نگرش مثبت و منفی دانشگاه ازاد
اسلامی واحد ابهر که جامعه مورد مطالعه عبارتند از دانشجویان رشته برق و
مکانیک که در سال ۸۴ مشغول به تحصیل هستند . که از بین ۱۲۰۰ نفر طبق امار
بخش کامپوتر دانشگاه ۶۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و پرسش نامه
بر روی انها اجرا گردیده و جهت ازمون فرضیه ها تحقیق از روش اماری
متغییرمستقل در سطح امار استنباطی استفاده گردیده که نتایج بدست امده حاکی
از ان است که بین افسردگی ، اسکیزو فرنی و پارانویا و ضعف روانی دانش
جویان با نگرش مثبت و منفی به مواد مخدر تفاوت وجود دارد و سطح معنی داری
ان برابر است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ۷
فصل اول: کلیات تحقیق ۸
مقدمه ۱۰
بیان مساله ۱۲
اهداف تحقیق ۱۳
فرضیه تحقیق ۱۴
فصل دوم : پیشینه و ادبیات تحقیق ۱۶
تعریف اعتیاد ۱۷
اختلالهای افسردگی و آشفتگی – افسردگی ۱۸
تعریف افسردگی ۲۱
شکل گیری افسردگی در جریان تحول ۲۳
افسردگی های دوره اول کودکی ۲۴
افسردگی اتکایی ۲۵
بی حالتی خلقی ۲۸
افسردگی های زودرس دیگر ۲۹
افسردگی در خلال دوره ها دوم و سوم کودکی ۳۴
نشانه هایی که مستقیما به افسردگی وابسته اند ۳۵
نشانه های وابسته به رنج افسرده دار ۳۶
رفتار های معادل افسردگی ۳۸
واکنش اضطرابی افسرده دار ۴۰
افسردگی متبنی بر احساس رها شدگی ۴۲
فراوانی افسردگی در خلال تحول ۴۴
گسترده افسردگی مهار ۵۰
اختلالات شخصیت ۵۶
نظامهای راج طبقه بندی ۵۷
اختلالات مربوط به محور I ۶۰
اختلالات شخصیت ۶۶
خطرات و مزایای تشخیص و طبقه بندی ۶۸
خطای تشخیص ۷۱
سوالات فصل پنجم ۷۵
فرایند سیگاری شدن ۷۹
اعتیاد به الکل ۸۱
روشهای پیشگیری از الکلسیم ۸۲
پیشگیری و جلوگیری از سو مصرف ۸۳
واژه اعتیاد در فرهنگ ایران ۸۴
علتهای اعتیاد ۹۰
خانواده افراد معتاد ۹۱
دوستان و اوقات فراغت ۹۵
عوامل سیاسی ۹۶
پیشگیری از اعتیاد ۹۷
فصل سوم : روش تحقیق ۱۰۰
جامعه مورد مطالعه ۱۰۱
ابزار اندازه گیری تحقیق ۱۰۲
روش تحقیق ۱۰۳
فصل چهارم : یافته ها و تجزیه و تحلیل داری ۱۰۴
جدول ۱-۴ نمرات خام آزمونیها از ویژگیهای شخصیتی ۱۰۵
جدول ۳-۴ مقایسه پارانویا در بین دانشجویان ۱۰۸
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری ۱۱۲
بحث و نتیجه گیری ۱۱۳
پیشنهادات ۱۱۵
محدودیت ها ۱۱۶
منابع و ماخذ ۱۱۷
منابع ماخذ:
-آزاد-حسن۱۳۸۲-آسیب روانی (۱)-انتشارات بعثت-تهران.
-آزاد-حسین۱۳۸۲-آسیب روانی (۲)-انتشارات بعثت-تهران.
-دلاور-علی۱۳۷۹-نق تحقیق رودر علوم تر بیتی وران شناسی-انتشارات رشد-تهران
-دلاور-علی-۱۳۸۰آمار استنباطی-انتشارات رشد-تهران
=داستان –پریرخ-۱۳۸۰-روان شناسی شخصت-انتشارات فهرهنگ –تهران
-داستان –پریرخ -۱۳۸۰-روان شناسی مرضی.انتشاات رشد –تهران
-سماعی-رسول -۱۳۸۰-اعتیادوعوارض آن-انتشارات نی –تهران
چکیده:
موضوع پژوهش حاضر،و بررسی و مقایسه میزان اضطراب کلی دانش آموزان دختر و
پسر محروم از پدر که مادرشان ازدواج مجدد کرده اند و آنهایی که مادرشان بعد
از فوت پدر ازدواج مجدد نکرده اند وهمچنین دانش آموزان دخترو پسر دارای هر
دو والد اصلی، می باشد که این افراد در پایه سوم راهنماییو در محدوده
سن۱۶-۱۴سال قرار گرفته اند و نمونه گیری بصورت تصادفی از کلیه مدارس
راهنمایی دخترانه و پسرانه شهر تهران در سال تحصیلی۸۴-۸۳ انجام گرفته است ۰
بررسی و مقایسه به وسیله اجرای آزمون اضطراب آر۰بی۰کتل صورت گر فته است
وهمچنین پرسشنامه ای به منظورتفکیک دانش آموزان محروم از پدرکه مادرشان
ازدواج مجدد کرده اندودانش آموزان محروم از پدرکه مادرشان ازدواج مجدد
نکرده اند همچنین بررسی نظارت آنها دراین امر تهی هشده واز دانش آموزان
خواسته شد که پس از اتمام پاسخگویی به آزمون به سوالات این پرسشنامه جواب
دهند.
سرانجام اینکه فرض کلی پژوهش مبنی بر معناداربودن تفاوت میزان اضطراب دانش
آموزان محروم از پدرکه مادرشان ازدواج مجدد کرده اند وآنهایی که مادرشان
ازدواج مجدد نکرده اند تایید نشد۰ البته بین میانگین این دو گروه تفاوت
وجودداشت بطوریکه میانگین اضطراب گروه اول کمتر ازمیانگین اضطراب گروه دوم
بود۰ ولی دوفرض دیگر پژوهش مبنی برتفاوت میزان اضطراب دوگروه ذکرشده
دربالا بادانش آموزان دارای هردو والدتایید شد۰ همچنین مطابق بانتایج
پاسخهای دانش آموزان به پرسشنامه دوم اینطور گزارش می شودکهاکثرا”
باامرازدواج مجدد مادرمخالف بوده وآنهایی که مادرانشان ازدواج مجدد کرده
اند دلیل این امررابیشتراصرار اطرافیان می دانند.
فهرست مطالب
چکیده
فصل اول
بیان مسئله
مقدمه
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهداف پژوهش
اهداف کلی
اهداف جزئی
سؤالات پژوهش
متغیر ها
فرضیه ها
فرضیه های اصلی
فرضیه های فرعی
تعاریف واژه ها
تعاریف مفهومی
تعریف عملیاتی
فصل دوم
پیشینه پژوهش
نقش خانواده
نقش پدر
عوارض فقدان پدر
زنان سرپرست خانواده
مواضع لازم جهت کاهش اثرات منفی ازدواج مجدد
اضطراب
علائم هیجا نی
علا ئم روانی
علائم ادارکی
علائم اجتماعی
مروری بر سابقه پژوهش
فصل سوم
طرح پژوهش
روش پژوهش
جامعه آ ماری
نمونه و روش نمونه گیری
شیوه جمع آوری اطلاعات
اعتبار و روایی پرسشنامه اضطراب کتل
روش اجرای آزمون
روش آماری
فصل چهارم
بحث و نتیجه گیری
محدودیت های پژوهش
پیشنها دها
فهرست منا بع
پیوست ها
فهرست منا بع
۱) آدامزو همکاران.(۱۳۷۰). روانشناسی کودکان محروم ازپدر( ترجمه خسروباقری ومحمد عطاران). انتشارات تربیت.
۲) بی نام . (۱۳۷۹). تربیت وهدایت فرزند در خانواده های تک سرپرست. گروه اجتماعی،
همشهری، شماره ۲۳۳۴، ۱۷ بهمن.
۳) بی نام. (۱۳۸۱). نگا هی به مشکلات اقتصادی وعاطفی زنان سرپرست خانواده، گروه
اجتماعی ، همشهری ، شماره۲۸۳۲، ۱۵ شهریور.
۴) بی نام . (۱۳۸۱).زنان سرپرست خانواده با انواع نگاههای تهدید وتحقیرآمیز جامعه مواجهند.
ایسنا،۳۰ دی.
۵) پارک، راس دی. (۱۳۸۱). پدری( ترجمه سعید فضائلی هاشمی). مشهد، انتشارات آستان قدی
رضوی.
۶) پرون وپرون. (۱۳۷۶). روانشناسی بالینی ( ترجمه پریرخ دادستان ومحمود منصور).
تهران، انتشارات بعثت.
۷) جلوه، شادی . (۱۳۶۷). آیا زن یا مرد می تواند در ازدواج دوم خوشبت بشود؟ . مجله خانواده ،شماره ۱۳۱،اول دی .